Nu vil ministeren også have et lærerpanel

Efter at børne- og undervisningsminister har fået skarp kritik for at nedsætte EPX-ekspertgruppe med for få undervisere, vil Tesfaye nu oprette et underviserpanel. Initiativet får ros fra Uddannelsesforbundet.

I midten af april nedsatte børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) en EPX-ekspertgruppe, som skal anbefale og overordnet beskrive den pædagogiske praksis og didaktik for EPX. Der var kun én enkelt underviser blandt ekspertgruppens medlemmer. 

Men efter kritik fra flere aktører bakker Mattias Tesfaye nu op om at nedsætte et panel af undervisere, som kan understøtte ekspertgruppens arbejde.

Det får en kæmpe opadvendt tommelfinger fra Hanne Pontoppidan, formand i Uddannelsesforbundet.

"Vi glade for, at ministeren har lyttet til kritikken og bakker op om at nedsætte et underviserpanel."
formand Uddannelsesforbundet

- Lærerne er helt centrale for EPX’ens succes, og derfor er det afgørende, at deres viden og erfaringer bliver brugt aktivt, når man skal designe EPX’en. Derfor er vi glade for, at ministeren har lyttet til kritikken og bakker op om at nedsætte et underviserpanel, siger hun.

EPX står og falder med lærerne

Den ekspertgruppe, som Mattias Tesfaye har nedsat, består af 13 personer, hvoraf størstedelen er rektorer eller direktører. 

Det mødte undren fra Uddannelsesforbundet, Gymnasieskolernes Lærerforening og SF, som A4 Uddannelse beskrev i en artikel. 

Her advarede Hanne Pontoppidan blandt andet om, at det kunne få direkte konsekvenser for undervisningen på EPX, hvis der ikke blev inddraget flere undervisere. 

- Det er et kæmpe problem, fordi vi ved, at undervisningen på EPX vil stå og falde med, om lærerne kan omsætte ideerne til virkelighed, sagde hun dengang til A4 Uddannelse.

Takker minister for at lytte

Selvom Hanne Pontoppidan klart anerkendte og gav udtryk for, at det var dygtige folk, som skulle sidde i den nye ekspertgruppe for EPX, udtrykte hun skuffelse over, at der ikke også var faglærere med.

- Vi havde forventet, at der også ville blive plads til en eller to dygtige faglærere, som til dagligt arbejder med at forbinde teori og praksis i værkstederne, sagde hun blandt andet i en nyhed på Uddannelsesforbundet.dk.

"Det er afgørende at inddrage lærerne i, hvad der kan lade sig gøre, hvad der er vigtigt at få med, og hvor udfordringerne ligger. Tak til Tesfaye for at have lyttet til kritikken. "
formand Uddannelsesforbundet

Hun er derfor også svært tilfreds med, at børne- og undervisningsministeren nu så klart bakker op om at inddrage lærerens vigtige viden via et underviserpanel.

- Lærerne fra de nuværende forløb på HF, EUX, grundforløb 1 og delvist 10. klasse skal samarbejde om at etablere en reelt ny gymnasial uddannelse med en helhedsorienteret didaktik, der har afsæt i virkelighedens problemer. Derfor er det også afgørende at inddrage denne gruppe lærere i, hvad der kan lade sig gøre, hvad der vigtigt at få med, og hvor udfordringerne ligger. Tak til Tesfaye for at have lyttet til kritikken, roser hun ministeren.

Uddannelsesforbundet med i følgegruppe

Også på andre områder er der grund til at tro, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i højere grad vil få lærernes perspektiv med i overvejelserne omkring, hvordan man vil designe EPX’en.

Uddannelsesforbundet er blevet bedt om at udpege et medlem til følgegruppen for ekspertgruppen for EPX. Uddannelsesforbundet har udpeget formand Hanne Pontoppidan.

Følgegruppen vil løbende blive orienteret om ekspertgruppen arbejde og kan komme med input til gruppens arbejde. Der forventes at blive afholdt tre til fire møder i følgegruppen. Ekspertgruppen skal senest være færdige med deres arbejde den 1. december 2025.