Uddannelsesforbundet om reformudspil: Husk praksisfagligheden

Uddannelsesforbundets formand er opmærksom på, om der bliver levnet nok plads til praktisk undervisning og læring i regeringens reformplaner.

Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan, holdt et vågent øje, da regeringen her til formiddag præsenterede sit udspil til en omfattende reform af blandt andet ungdomsuddannelserne. Der er nemlig tale om en reform, som, vi forventer, vil få stor betydning for de fleste medlemmer i Uddannelsesforbundet, hvad enten man underviser unge eller voksne.

Under pressemødet havde Hanne Pontoppidan blandt andet opmærksomheden rettet mod planer omkring praksisfaglighed i den nye erhvervs- og professionsrettede gymnasieretning, som regeringen vil oprette. Den uddannelse, der kommer til at hedde EPX.

- Vi står i dag med en gruppe af unge, som vi skylder et bedre tilbud. Det er unge, som ikke kan se sig selv i en boglig kontekst, men som lærer bedst, når teori bliver koblet til det praktiske, og unge som ikke er parate til at starte på en erhvervsuddannelse lige efter folkeskolen. Derfor mener jeg også, at det er rigtigt set, at der er behov for at skabe et mere attraktivt uddannelsestilbud til disse unge, siger Hanne Pontoppidan.

- Men skal man lykkes med den mission, så er det absolut afgørende, at undervisningen bliver praksisorienteret. For mange af disse unge lærer bedst og finder størst mening i det, de lærer, hvis de får lov til at arbejde med både hænder og hoved.

- Med det udspil, jeg har set her, kan jeg være en smule bekymret for, at der er så stort fokus på, at de unge får de tilstrækkelige niveauer og det tilstrækkelige antal almene fag, at der reelt ikke bliver efterladt en ligeværdig plads i uddannelsen til det praksisfaglige, siger Hanne Pontoppidan videre.

Deltag i orienteringsmøde og hør mere om EPX

Torsdag den 10. oktober afholder vi to digitale orienteringsmøder - alle Uddannelsesforbundets medlemmer er velkomne.

Tilmeld dig herunder:

"Vi vil have sikkerhed for, at der kommer til at være undervisning i fagfaglige fag. Altså med andre ord, at de unge ikke bare kommer til at møde et stykke værktøj eller en håndværker i løbet af deres uddannelse, men at de reelt stifter bekendtskab med håndværket og den faglige undervisning."
Formand Uddannelsesforbundet

EPX’en skal løfte arven fra grundforløb

Hvis regeringens nuværende planer ender med en realisering, så vil GF1 samt otte af de 20 uger på GF2 blive integreret i EPX’en og dermed forsvinde fra erhvervsskolerne i 2030.

I løbet af disse uger på grundforløbene lærer eleverne i dag nogle af de mest grundlæggende færdigheder inden for deres fagretning, og de almene fag sættes i en sammenhæng til denne fagretning, så det giver mening for eleverne, hvorfor de skal lære for eksempel dansk og matematik – og hvordan de skal bruge disse fag i deres arbejdsliv.

- Når erhvervsuddannelserne skæres med næsten trekvart år, så kræver det, at de unge får den samme ballast på EPX.

- Men skal det være tilfældet, må vi ikke ende der, hvor almenundervisningen bliver afkoblet fra den fagfaglige undervisning. Man kan ikke lære det almene og teorier på EPX og tro, at de unge så efterfølgende bare kan koble det til håndværket på erhvervsuddannelserne, siger Hanne Pontoppidan og advarer videre mod, at man med den tilgang reducerer erhvervsskoler til at være oplæringssteder fremfor egentlige uddannelsessteder.

LÆS OGSÅ: Det gemte sig bag sløret, da regeringen præsenterede sine reformplaner

Til topmøde med centrale budskaber

Når EPX’en og regeringens udspil til en reform af ungdomsuddannelserne de næste to dage skal drøftes på regeringens topmøde, tager Hanne Pontoppidan en række budskaber med.

Et af dem er, at den autenticitet og de særlige praksisfaglige kvalifikationer, som faglærerne på erhvervsskolerne er bærere af, skal have plads i EPX’en.

- Vi vil have sikkerhed for, at der kommer til at være undervisning i fagfaglige fag. Altså med andre ord, at de unge ikke bare kommer til at møde et stykke værktøj eller en håndværker i løbet af deres uddannelse, men at de reelt stifter bekendtskab med håndværket og den faglige undervisning.

Hun er også opmærksom på, at regeringen ønsker at nedlægge 10. klasse i sin nuværende form.

- Vi vil være meget opmærksomme på, at de værdier, der i dag ligger i 10 klasses-tilbuddet, kommer til at blive sikret i det tilbud, man ønsker at sætte i stedet, så de unge stadig får mulighed for at blive modnet og klar til en ungdomsuddannelse.

Hvad med de voksne?

Hanne Pontoppidan ser en risiko for, at EPX’en kan ende med at få uhensigtsmæssige konsekvenser for voksenuddannelserne, inden den nye uddannelseskabale er lagt færdig.

- Vi må passe på, at de voksne ikke bliver smidt under bussen i vores iver efter at løse et helt reelt problem for de unge, siger hun og supplerer med, at hun også kan være bekymret for, at FGU bliver påvirket:

- Det relativt nystiftede FGU kan også blive ramt uhensigtsmæssigt og utilsigtet af ændringerne. Dels skal man være opmærksom på, at man ikke kommer til at fjerne volumen fra disse skoler, så det truer deres eksistensberettigelse, og dels kan der være en risiko for, at man med EPX’en kommer til at ændre FGU’s elevprofil så markant, at de ældre elever ikke længere kan se sig selv i tilbuddet.

Læs mere om, hvad etableringen af EPX betyder for eksisterende uddannelser her:

Det gemte sig bag sløret, da regeringen præsenterede sine reformplaner

Det har Uddannelsesforbundet sagt

Hanne Pontoppidan har udtalt sig om den kommende uddannelsesreform til flere medier de seneste uger. Læs med herunder.