Det gemte sig bag sløret, da regeringen præsenterede sine reformplaner

Står det til regeringen, skal uddannelseslandskabet se markant anderledes ud fra 2030. En ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse skal åbne, og med den ser flere eksisterende tilbud ind i forandring. Få overblikket her.

På et pressemøde her til formiddag præsenterede regeringen anført af økonomiminister Stephanie Lose (V), børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) deres udspil til en reform af ungdomsuddannelserne og af de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser.

Her blev vi klogere på planerne for den nye ungdomsuddannelse, som har spøgt i uddannelseskredse, siden reformkommissionen tilbage i maj 2023 anbefalede en ny praktisk ungdomsuddannelse – den, de dengang kaldte HPX.

I løbet af regeringens videre arbejde med anbefalingerne er ’H’ blevet til ’E’, og uddannelsen er udset en rolle som ny gymnasial uddannelse. Efter planen skal EPX’en slå dørene op fra sommeren 2030.

LÆS OGSÅ: Ny ungdomsuddannelse i fokus, da Folketinget åbnede

Hvad vi ved om EPX’en efter dagens pressemøde

Med sit udspil ønsker regeringen at skabe en erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, der:

• Indgår som en del af i alt tre gymnasieretninger sammen med STX og HHX.

• Bliver bygget op af elementer fra den nuværende hf, 10. klasse, den gymnasiale del af EUX samt grundforløb 1 og dele af grundforløb 2 fra erhvervsskolerne.

• Kræver et karaktergennemsnit på 2 fra folkeskolens afgangseksamen at komme ind på. På STX og HHX ønsker regeringen at hæve adgangskravet til 6.

• Kommer til at rumme forskellige spor – børne- og undervisningsministeren nævnte på pressemødet eksemplerne: Håndværk og teknik, Handel og kontor samt Velfærd og sikkerhed.

• Kan tage fra 2-3½ år at gennemføre. Varigheden afhænger af elevens valg af fagretning. For de elever, der vil videre på en erhvervsskole, varer EPX’en to år.

• Rummer fire obligatoriske almene fag – det vil være dansk, matematik, engelsk, samfundsfag og som udgangspunkt på C-niveau.

• Kommer med ministerens ord ikke til kun at rumme undervisning i firkantede klasselokaler med linoleumsgulve, men vil også rumme blandt andet værkstedsundervisning og inddragelse af gæsteundervisere fra erhvervslivet.

• Skal udbydes i 87 byer på erhvervsskoler og/eller gymnasier. I større byer kan tilbuddet ligge på flere forskellige skoler. Der vil blive stillet krav til værkstedsfaciliteter og til muligheden for at skabe et ungdomsmiljø for eleverne.

• Får tilført fem milliarder kroner til etablering blandt andet til efteruddannelse af lærere og derefter årligt 2,3 milliarder kroner til drift.

Med reformen forventer regeringen, at 11.500 flere unge vil komme til at kunne tage en gymnasial uddannelse, og at 30-40 procent vil vælge EPX’en, hvis hovedsigte er at lede unge til erhvervs-, akademi- og professionsuddannelser.

I artiklen herunder kan du læse, hvad Hanne Pontoppidan mener om regeringens EPX-udspil:

Uddannelsesforbundet om reformudspil: Husk praksisfagligheden

Deltag i orienteringsmøde og hør mere om EPX

Torsdag den 10. oktober afholder vi to digitale orienteringsmøder - alle Uddannelsesforbundets medlemmer er velkomne.

Tilmeld dig herunder.

Hvad EPX’en får af betydning for de uddannelsestilbud, vi kender i dag

Med regeringens reform kan de fleste ungdoms- og voksenuddannelser se frem til ændrede institutionelle rammer fra 2030.

Regeringen lægger blandt andet op til, at der særligt i mindre byer og tyndtbefolkede områder oprettes flere campusser fremadrettet, hvor uddannelser bliver lagt sammen til én institution.

Herunder kan du læse, hvad vi indtil nu ved om regeringens planer for de øvrige uddannelser.

Reformudspillets betydning i 2030 for...

Læs regeringens reformudspil her

Hvad så nu?

Dagens pressemøde var en præsentation af regeringens foreløbige udspil. Planerne, som er skitseret herover, er altså endnu ikke vedtaget.

Ender udspillet med at blive vedtaget, er der tale om en reform, som først skal i kraft i 2030. Der vil derfor være seks år til at implementere forandringerne.

Over de næste to dage – den 9. og 10. oktober – afholder regeringen topmøde med uddannelse som tema. Her deltager Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.

Læs her, hvilke budskaber hun drager til topmøde med:

Uddannelsesforbundet om reformudspil: Husk praksisfagligheden

Det har Uddannelsesforbundet sagt

Hanne Pontoppidan har udtalt sig om den kommende uddannelsesreform til flere medier de seneste uger. Læs med herunder.