Ny ungdomsuddannelse i fokus, da Folketinget åbnede

Statsministeren løftede lidt af sløret for den omfattende uddannelsesreform, der venter lige om hjørnet, da et nyt folketingsår blev skudt i gang. Få Uddannelsesforbundets reaktion på åbningstalen her.
Der var i dag - tirsdag den 1. oktober - åbningstale i folketingssalen på Christiansborg. Foto: Freepik

Det skal være slut med småreparationer. Nu er det tid til at tænke uddannelsessystemet forfra og større, lød det fra talerstolen, da statsminister Mette Frederiksen (S) tidligere i dag holdt sin åbningstale ved Folketingets åbning.

- Fremover skal vi tilbyde alle unge at gå i gymnasiet, for det er det, de unge gerne vil, og det synes jeg, at vi voksne skal lytte til, sagde statsministeren blandt andet og gjorde klart, at de unge fremover skal have ”en ungdomsuddannelse med tryk på ungdom”.

Regeringen ønsker at lave en samlet gymnasieindgang med tre retninger:

• Et handelsgymnasium til de unge, der vil lære om økonomi, sprog og iværksætteri.
  • Et alment gymnasium til dem, der kan og vil det boglige og teoretiske.
  • Et erhvervs- og professionsrettet gymnasium til de unge med interesse for en faglært uddannelse.

Hvilke skoler, der fremover skal udbyde den nye erhvervs- og professionsrettede gymnasieretning, var der ikke et entydigt svar på.

I nogle byer vil den ligge på den lokale erhvervsskole, fortalte Mette Frederiksen. Andre steder vil den blive placeret på andre ungdomsuddannelser.

Investering i uddannelse

Økonomien i den nye ungdomsuddannelse – som børne- og undervisningsministeren i øvrigt døbte EPX dr.dk tidligere i dag – var også et tema i åbningstalen.

Her gjorde statsministeren det klart, at regeringen planlægger at afsætte to milliarder om året til den nye ungdomsuddannelse, som med statsministerens ord kræver ”rigtige faglokaler med dygtige lærere”.

Hun slog også fast, at regeringen allerede har tilført flere penge til erhvervsuddannelserne – en investering, hun selv kaldte ”på høje tid”.

Uddannelsesforbundet: Investering er vigtigt signal

Sammen med resten af Uddannelsesforbundets hovedbestyrelse fulgte formand Hanne Pontoppidan åbningstalen tæt - spændt på, hvor meget statsministeren ville løfte af sløret for en ny ungdomsuddannelse.

- Talen bød på et vigtigt budskab, nemlig at regeringen vil afsætte to milliarder om året til at indfri ambitionerne om den nye ungdomsuddannelse. Det var for os et positivt og vigtigt signal – for det er selvfølgelig helt afgørende, at man ikke udvikler nyt uden massive investeringer, siger hun, men advarer samtidig:

- Pengene må bare ikke ende med at blive brugt på nye faglokaler på gymnasierne.

- Vi anbefaler, at man investerer i udviklingen af det nye tilbud og i de lærerkræfter, som kommer til at være helt afgørende for uddannelsens succes, siger Hanne Pontoppidan, som i denne uge også har advaret mod, at for stor usikkerhed omkring fremtiden kan skabe risiko for lærerflugt, i en artikel på uddannelsesbladet.dk.

På formandens plusliste er også, at statsministeren gjorde klart, at ingen af de tre gymnasieretninger kommer til at lukke andre uddannelsesdøre, og at det nye erhvervs- og professionsrettede gymnasium kan blive placeret på blandt andet landets erhvervsskoler.

- Det bliver spændende at følge, siger hun.

Hun nævner dog en bekymring, som står tilbage efter åbningstalen.

- Med statsministerens melding kan man blive bekymret for HTX’s fremtid. Det følger vi selvfølgelig tæt. Nu glæder jeg mig til at se det samlede udspil i næste uge, hvor jeg jo heldigvis også får mulighed for personligt at drøfte det på regeringens topmøde, slutter Hanne Pontoppidan.

Det blev ikke nævnt

Åbningstalen gjorde os ikke klogere på 10. klassernes fremtid og på, hvilken sammenhæng regeringen forestiller sig mellem FGU og den nye ungdomsuddannelse.

Statsministeren nævnte heller ikke noget om voksenuddannelsesområdet, og hvordan omrokeringen af ungdomsuddannelserne vil påvirke de eksisterende tilbud til voksne.

På Uddannelsesbladet.dk kan du lige nu læse et interview med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, hvor han kommer ind på netop voksenuddannelser efter reformen:

Mattias Tesfaye: Der vil være masser af arbejde – også til jer, der underviser voksne

Det har Uddannelsesforbundet sagt

Hanne Pontoppidan har udtalt sig om den kommende uddannelsesreform til flere medier de seneste uger. Læs med herunder.