I den centrale arbejdstidsaftale er fokus på, at nyuddannede og nyansatte skal sikres en god start på lærerlivet.
Nyuddannede/nyansatte lærere er lærere med mindre end to års beskæftigelse. Det kan være en ansat, der først for nylig er blevet færdiguddannet lærer, men det kan for eksempel også være en faglært, der har valgt at skifte karrierevej og bliver lærer på en erhvervsskole. Begge er eksempler på nye kolleger, der har behov for særlige hensyn.
Sådan tager I hensyn til nye lærere i forhold til arbejdstid
Som TR drøfter du med ledelsen, hvordan I tager imod en kollega, der er ny i faget. Hensigten skal være at lette overgangen til, at den nye kollega selvstændigt kan varetage undervisningsopgaven. Det vil typisk være nødvendigt med mere forberedelsestid.
Andre forhold, som I bør have opmærksomhed på:
-
Antallet af undervisningstimer.
-
At undervisningsopgaverne falder inden for nyansattes forudsætninger og erfaring med faget.
-
At begrænse antallet af fag og klasser.
Den nyansatte skal også gerne have rum til at reflektere over egen og andres praksis med henblik på udvikling i forhold til læreropgaverne. Det kan være i forhold til undervisningsopgaven, forældresamarbejde, inklusion, samarbejde med øvrige personalegrupper samt andre opgaver, der understøtter lærerarbejdet.
I kan overveje at aftale en mentorordning.
Få opgaven prioriteret
Sørg for, at indsatserne for at sikre en god modtagelse af nye kolleger prioriteres i skolens planlægning og synliggøres i skoleplanen og i opgaveoversigterne for de lærere, der varetager introduktionen.