Opgaveoversigten

Find svar på, hvad en kollegas opgaveoversigt skal indeholde, og hvordan det forpligtende samarbejde giver oplysninger, som opgaveoversigten hviler på.

Som TR har du mulighed for at medvirke til, at processen omkring udarbejdelse af opgaveoversigter bliver som god som muligt. 

Opgaveoversigten skal oplyse, hvilke opgaver læreren skal bruge sin arbejdstid på i normperioden. 

Støt gerne lærerne i forståelsen af, at oplysninger fra skoleplanen er baggrunden for den enkelte lærers opgaveoversigt 

Vi anbefaler, at du aftaler retningslinjer for processen med ledelsen.

I det forpligtende samarbejde bør følgende være afklaret: 

  • Ledelsens målsætninger og grundlag for prioriteringer. 

  • Det gennemsnitlige undervisningstimetal, og hvilke opgaver der er indeholdt i dette. 

  • Individuel forberedelse, og hvad der forstås ved dette. 

  • Overordnede indholdsbeskrivelser af prioriterede indsatser og projekter. 

  • Betydningen for lærernes øvrige opgaver i forhold til de prioriterede indsatser. 

  • Principper for tilstedeværelse og mødeaktiviteter. 

  • Balancen mellem den enkeltes selvtilrettelæggelse og det kollegiale samarbejde. 

  • Klasselærer/kontaktlæreropgaven (i det omfang der er klasselærerfunktion). 

Det kan være godt at aftale, at læreren altid får et udkast af opgaveoversigten tilsendt, inden opgaverne skal drøftes med ledelsen. 

Opgaveoversigten skal være så detaljeret beskrevet, at læreren har en reel mulighed for at vurdere, om opgavernes omfang matcher det forventede tidsforbrug. Er der detaljer som for eksempel holdstørrelser, som ikke er på plads for et fag, kan der være brug for en opfølgende drøftelse. 

Hvornår skal opgaveoversigten laves? 

Opgaveoversigten skal udleveres seneste fem uger før normperiodens begyndelse. 

Før en opgaveoversigt udleveres, skal ledelsen have haft en dialog med den enkelte lærer. Her skal de blandt andet drøfte sammenhæng mellem tid og opgaver - herunder forholdet mellem undervisning og forberedelse.  

Er du TR på det private område?

Reglerne her gælder for kommunalt og statsligt ansatte. 

Hvilke krav er der til opgavesigten? 

Opgaveoversigten skal definere, hvad den planlagte/estimerede tid er for:  

  • Undervisning (planlagt). 

  • Individuel forberedelse. 

  • Opgaver, der planlægges indholdsmæssigt senere på året. 

  • Opgaver på mindst 60 timer årlige timer. 

  • Mindre opgaver kan samles i én opgavekategori. Alle mindre opgaver skal oplistes, men ikke nødvendigvis med forventet tidsforbrug. Dette kan opgøres for kategorien samlet. 

Særligt for...  

For lærere på deltid skal antallet af undervisningstimer, fællesaktiviteter, møder med videre tilpasses den ugentlige arbejdstid.  

Det gælder også for lærere, der benytter sig af retten til nedsat tid som 60-årig. 

Hvad er undervisning?

På det kommunale område er det udvidede undervisningsbegreb gældende. Det er ikke beskrevet i den gældende arbejdstidsaftale, men stammer fra en tidligere arbejdstidsaftale (A05). 

Begrebet kan bruges, når undervisningen planlægges og opgøres. Heri defineres undervisning således: 

”Undervisning foregår, når læreren skaber og fremmer processer, der øger elevernes kompetencer. Udover undervisning som klasseundervisning, holdundervisning og individuel undervisning finder undervisning i princippet sted ved alle aktiviteter sammen med eleverne uanset organiseringen, eksempelvis følgende aktiviteter: Gruppearbejde, rådgivning/sparring/vejledning, løbende evaluering, målfastsættelser og evaluering, elevsamtaler, lejrskoler, ekskursioner, sociale og kulturelle arrangementer.” 

På det statslige område er der ikke en tværgående definition af undervisningsbegrebet. Kontakt Uddannelsesforbundet for at få oplysninger om, hvad der gælder på dit område.  

FAQ om opgaveoversigten

Ofte stillede spørgsmål i kommunen

KL (Kommunernes Landsforening) og Lærernes Centralorganisation (LC) har besvaret en række af de typiske spørgsmål om opgaveoversigten. Afklaringen tager udgangspunkt i reglerne i A20 – arbejdstidsaftalen for undervisere i kommunen.

Ofte stillede spørgsmål i staten

Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og Lærernes Centralorganisation/CO10 har i fællesskab udarbejdet en FAQ, der besvarer en række af de hyppigst stillede spørgsmål om opgaveoversigten. Svarene tager udgangspunkt i aftalen om arbejdstid for lærere m.fl. i staten.