Som TR har du mulighed for at medvirke til, at processen omkring udarbejdelse af opgaveoversigter bliver som god som muligt.
Opgaveoversigten skal oplyse, hvilke opgaver læreren skal bruge sin arbejdstid på i normperioden.
Støt gerne lærerne i forståelsen af, at oplysninger fra skoleplanen er baggrunden for den enkelte lærers opgaveoversigt
Vi anbefaler, at du aftaler retningslinjer for processen med ledelsen.
I det forpligtende samarbejde bør følgende være afklaret:
-
Ledelsens målsætninger og grundlag for prioriteringer.
-
Det gennemsnitlige undervisningstimetal, og hvilke opgaver der er indeholdt i dette.
-
Individuel forberedelse, og hvad der forstås ved dette.
-
Overordnede indholdsbeskrivelser af prioriterede indsatser og projekter.
-
Betydningen for lærernes øvrige opgaver i forhold til de prioriterede indsatser.
-
Principper for tilstedeværelse og mødeaktiviteter.
-
Balancen mellem den enkeltes selvtilrettelæggelse og det kollegiale samarbejde.
-
Klasselærer/kontaktlæreropgaven (i det omfang der er klasselærerfunktion).
Det kan være godt at aftale, at læreren altid får et udkast af opgaveoversigten tilsendt, inden opgaverne skal drøftes med ledelsen.
Opgaveoversigten skal være så detaljeret beskrevet, at læreren har en reel mulighed for at vurdere, om opgavernes omfang matcher det forventede tidsforbrug. Er der detaljer som for eksempel holdstørrelser, som ikke er på plads for et fag, kan der være brug for en opfølgende drøftelse.
Hvornår skal opgaveoversigten laves?
Opgaveoversigten skal udleveres seneste fem uger før normperiodens begyndelse.
Før en opgaveoversigt udleveres, skal ledelsen have haft en dialog med den enkelte lærer. Her skal de blandt andet drøfte sammenhæng mellem tid og opgaver - herunder forholdet mellem undervisning og forberedelse.