Det forpligtende samarbejde

Læs her om de bestemmelser i arbejdstidsaftalerne, der regulerer processen for samarbejde om planlægning af arbejdstid - for skolen som helhed og for den enkelte lærer.

Kernen i arbejdstidsaftalerne på det kommunale og det statslige område er, at det forpligtende samarbejde skal understøtte lærernes muligheder for at udøve deres professionelle dømmekraft og derved lykkes med arbejdsopgaverne.  

Det forpligtende samarbejde skal skabe gennemskuelighed og overblik over arbejdstiden og prioriteringen af opgaverne.

Det skal således være med til at styrke grundlaget for et godt arbejdsmiljø, hvor der er: 

  • Balance mellem tid og opgaver. 
  • Balance mellem den enkelte lærers individuelle forberedelse og det kollektive lærersamarbejde. 

Der ligger flere opgaver for dig i aftalen.

Vi anbefaler, at du planlægger processen i samarbejde med ledelsen, og at I udarbejder en fælles procesplan. 

Er du privatansat eller TR på beskæftigelsesområdet?

Reglerne på siden her gælder for kommunalt og statsligt ansatte lærere. Find siden for dig herunder.

Inspiration og nyttige værktøjer 

Herunder kan du hente to procesplaner, som Uddannelsesforbundet har udarbejdet.  

Begge procesplaner rummer eksempler og anbefalinger som en hjælp til at reflektere over, hvilke emner I har brug for at koncentrere jer mest om på din skole. 

  1. Procesplan, som du kan udlevere til ledelsen. Den kan I bruge som afsæt til jeres planlægning af datoer. 
  2. Procesplan til dit eget overblik. Den indeholder TR-opgaver, som kan give dig et afsæt til blandt andet at inddrage medlemmerne og til at planlægge medlemsmøder. 

Med aftalen er rammerne sat for et tæt og konstruktivt samarbejde mellem ledelsen, TR og lærerne. 

I de følgende afsnit har vi beskrevet de forskellige faser i samarbejdsprocessen. 

1. Drøftelse af målsætninger 
 

Målsætninger og prioritering af lærernes arbejdstid drøftes på alle skoler, der er omfattet af arbejdstidsaftalerne. 

Der er dog forskel på, om det er en statslig eller kommunal arbejdsplads.  

I staten foregår det på bestyrelses-/direktionsniveau, mens det i kommunerne er forankret i den kommunale forvaltning. Læs mere herunder: 

Det forpligtende samarbejde i kommunen

Det forpligtende samarbejde i staten

2. Udkast til skoleplan 

Ledelsen skal udarbejde udkast til skoleplan på baggrund af drøftelserne om målsætninger og opgaver i den kommende normperiode.  

Skoleplanen skal indeholde: 

  • Ledelsens prioriteringer og grundlaget for disse. 
  • En overordnet beskrivelse af prioriterede indsatser og opgavers indhold. 
  • Beskrivelse af klasselærer-/kontaktlæreropgaven.  
  • Beskrivelse af, hvad der forstås ved individuel forberedelse. 
  • Antal lærere på skolen. 

3. Fokus på transparens i planlægningen 

Det forpligtende samarbejde har til formål at skabe transparens i planlægningen og opgavefordelingen, så den enkelte lærer har det indblik, der skal til for at forstå sin egen opgaveoversigt.  

Du og ledelsen skal drøfte, hvordan I sikrer transparens i planlægningen og opgavefordelingen. 

Det drejer sig om, at lærere og ledelse får indsigt i det grundlag, som lederen planlægger ud fra, og at man som lærer eller leder ved, hvilke opgaver tiden til individuel forberedelse indeholder, og hvilke opgaver der i øvrigt skal løses. 

Det forpligtende samarbejde giver indsigt i: 

  • Målsætninger og grundlag for prioriteringer. 
  • Det gennemsnitlige undervisningstimetal og hvilke opgaver, der er indeholdt i dette. 
  • Individuel forberedelse, og hvad der forstås ved dette. 
  • Overordnede indholdsbeskrivelser af prioriterede indsatser og projekter. 
  • Betydningen for lærernes øvrige opgaver i forhold til de prioriterede indsatser. 
  • Klasselæreropgaven (i det omfang der er klasselærerfunktion). 
  • Principper for tilstedeværelse og mødeaktiviteter. 
  • Balancen mellem den enkeltes selvtilrettelæggelse og det kollegiale samarbejde. 

4. Afklaring af principper for tilstedeværelse 

Sammen med ledelsen skal du også drøfte: 

  • Principper for lærernes tilstedeværelse. 
  • Mødeaktiviteter.  
  • Balance mellem lærerens selvtilrettelæggelse af arbejdstiden og det fælles kollegiale samarbejde. 

I forhold til det sidste punkt vil mange lærere på den ene side gerne have muligheden for i et vist omfang at kunne arbejde hjemmefra. Omvendt er det væsentligt, at muligheden for samarbejde og sparring med kolleger sikres.  

5. Samarbejdsmøde mellem ledelsen og lærerne   

Målsætninger og udkast til skoleplan skal herefter fremlægges på et møde mellem ledelsen og lærerne.  

Her er din TR-opgave at forberede lærerne på at forholde sig til skoleplanen. Forberedelsen kan ske ved et medlemsmøde eller gennem anden orientering om de drøftelser, du har haft med ledelsen.   

Vær særlig opmærksom på, hvordan I bedst får gennemført samarbejdsmøderne, hvis jeres arbejdsplads har flere afdelinger eller har medarbejdere fordelt på forskellige matrikler. 

6. Indsamling af viden 

I løbet af normperioden er det vigtigt, at du og ledelsen indhenter viden og erfaringer om, hvordan der arbejdes med skolens målsætninger, og hvilken betydning det har for prioritering af lærerarbejdstiden.  

Derudover skal I have fokus på, om det er lykkedes at få transparens i planlægningen og opgavefordelingen, samt om der er opnået en rimelig balance mellem lærerens selvtilrettelæggelse af arbejdstiden og det fælles kollegiale samarbejde. 

De indsamlede erfaringer er et væsentligt afsæt for prioriteringerne af lærernes arbejdstid i den efterfølgende normperiode. 

Det er præciseret i arbejdstidsaftalen, at du som TR skal have den nødvendige tid til indsamling af viden og erfaringer, samt du skal have tid til at inddrage kollegerne i processen. 

Brug gerne procesplanen fra boksen længere oppe på siden, når du planlægger arbejdet med arbejdstid.