Opgaveoversigten oplister de opgaver, som det forventes, at læreren skal løse i løbet af normperioden.
Sker der ændringer i oversigten i løbet af normperioden, rummer den centralt aftalte arbejdstidsaftale regler for, hvad der skal ske.
Det kan være hensigtsmæssigt at supplere disse regler med retningslinjer for arbejdspladsen. Det kan for eksempel dreje sig om at få skrevet ind i personalepolitikken, at læreren altid har adgang til en dialog med lederen, hvis læreren oplever ændringer som væsentlige.
Sådan er reglerne for ændringer
Hvis en lærer bliver tildelt nye, større opgaver, eller der er større ændringer af allerede aftalte opgaver, træffer ledelsen efter dialog med læreren en beslutning om, hvilke konsekvenser det får.
Ændringer i opgaveoversigten kan blandt andet være:
-
Ned- eller bortprioritering af andre opgaver.
-
Justering eller omfordeling af opgaver.
-
Ledelsens anerkendelse af, at nye opgaver vil medføre overtid.
I dialogen om ændringerne er det vigtigt, at lærer og leder er opmærksom på, at der skal være et rimeligt forhold mellem tid til undervisning og tid til forberedelse.
Lederen skal efter dialogen med læreren sende konsekvenserne af ændringen på skrift til læreren.
Ledelsen orienterer dig ikke automatisk ved ændringer. Du kan derfor med fordel opfordre dine kolleger til, at de kommer til dig, hvis de oplever ændringer af større karakter eller ofte får ændret opgaveoversigten.
Hvis der er uenighed om, hvorvidt der er tale om en ændring af opgaveoversigten, er det vigtigt, at du som TR støtter og hjælper din kollega.