Det er normalt, at der opstår konflikter på en arbejdsplads. Kolleger løser dagligt mange af de mindre konflikter, som opstår internt i personalegruppen. Gjorde de ikke det, ville det være svært at få hverdagen til at fungere.
Nogle gange ender det dog med, at konflikten spidser så meget til, at de involverede kolleger skal bruge hjælp til at nå til løsning.
Du skal arbejde for gode og rolige arbejdsforhold
Konflikterne kan handle om opgaver, der ikke bliver løst, uenighed om, hvordan undervisningen bedst gribes an, eller om kollegaer, der ikke anerkender hinandens kompetencer.
Konflikterne har karakter af at være mellem dine kollegaer og ikke som udgangspunkt med ledelsen.
Som TR kan du som alle andre være involveret i konflikten og også være påvirket af den. Samtidig har du en forpligtelse til at arbejde for rolige og gode arbejdsforhold.
Det er naturligvis en svær situation at være i. Herunder guider vi dig bedst muligt til, hvordan du kan indtage en neutral og mæglende rolle, når bølgerne går højt mellem kollegerne.
Vurdér, om der er brug for hjælp
Start med at vurdere, om kollegerne selv kan løse konflikten.
Vurderer du, at konflikten påvirker arbejdsforholdene negativt og er svære eller umulige at løse, kan du være forpligtet til at gøre ledelsen opmærksom på problemerne. Hvis du vurderer, at det er en konflikt, der kræver, at ledelsen bliver orienteret, så vær opmærksom på at gøre det neutralt. Du kan fortælle, at der er et konfliktfyldt samarbejde i et team eller en afdeling, uden at nævne navne på bestemte kolleger.