Når man taler om arbejdsmiljø, er det ofte opdelt i henholdsvis det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Men i virkeligheden bør de ses i sammenhæng, da fysiske og psykiske faktorer kan påvirke og forstærke hinanden.
Hovedpine og ondt i ryggen kan for eksempel udløses af psykiske belastninger. Omvendt kan fysiske forhold som for eksempel smerter eller nedsat funktionalitet påvirke vores mentale helbred og sociale liv.
Herunder kan du læse om de væsentligste fysiske og psykiske faktorer i arbejdsmiljøet, samt råd til, hvad du kan gøre som TR, hvis det halter på et eller flere af områderne.
Fysisk arbejdsmiljø
Det fysiske arbejdsmiljø er de omgivelser, som du udfører dit arbejde i, samt de redskaber og hjælpemidler, du anvender i dit arbejde.
Jeres arbejdsplads skal leve op til Arbejdstilsynets (AT) regler og anbefalinger.
-
Temperatur: AT anbefaler en temperatur på 20-22 grader. For at spare på energien har Energistyrelsen dog anbefalet at sænke temperaturen til 19 grader.
-
Indeklima: Man skal kunne få frisk luft uden generende træk, når man arbejder. Hvis det ikke kan sikres naturligt, skal arbejdspladsen have et ventilationssystem uden støj og trækgener.
-
Lys: Arbejdspladsen skal være belyst hensigtsmæssigt og sikkert.
-
Støj: Din arbejdsplads forpligtet til at undgå unødvendige støjgener. Der skelnes mellem skadelig støj (som er højst 85 dB) og forstyrrelser. Man må ikke udsættes for skadelig støj i over otte timer. Læs mere på at.dk.
-
Arbejde ved skærm: Der er nogle krav til arbejdspladsen, hvis en medarbejder i gennemsnit arbejder ved skærm i mere end to dage om ugen. Læs om den på at.dk. Får en medarbejder synsproblemer eller øjengener i forbindelse med sit arbejde, skal arbejdsgiver betale for skærmbriller. Læs mere på at.dk.
-
Indretning af arbejdspladser: Det er blandt andet et krav, at man skal kunne bevæge sig frit omkring på arbejdspladsen uden risiko for at falde over for eksempel ledninger eller rod.
I undervisningssektoren er støj blandt de største udfordringer, når det handler om de fysiske rammer.
BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø har lavet en temaside med råd til at nedbringe støj på arbejdspladsen.
Se temasiden
Uddannelsesforbundet har sammen med en række andre lærerforbund udarbejdet en inspirationsguide med forslag til en proces med indretning af nye arbejdspladser på skoler eller uddannelsesinstitutioner.
Hent den her:
Inspirationsguide: indretning af arbejdspladser
Psykisk arbejdsmiljø
Det psykiske arbejdsmiljø påvirker vores energi, engagement og arbejdsglæde.
Er der udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø kan det føre til mistrivsel, stress og udbrændthed. For nogle kan belastningen være så alvorlig, at den resulterer i en længerevarende sygemelding og i værste fald tab af arbejdsevne.
Et godt psykisk arbejdsmiljø er kendetegnet ved:
-
En god balance mellem krav, rammer og forudsætninger.
-
En fælles forståelse af de opgaver, som ledelse og medarbejdere skal løse og samarbejde om.
-
En oplevelse af, at arbejdsopgaverne er meningsfulde.
-
Indflydelse på egne opgaver og engagement i arbejdet.
-
Støtte og anerkendelse fra ledelse og kollegaer.
-
En tryg kultur, hvor man som medarbejder kan lufte sin kritik og indrømme fejl uden at blive straffet eller ydmyget.
-
God ledelse og information i forbindelse med større forandringer.
Er det psykiske arbejdsmiljø godt, bidrager disse faktorer til bedre trivsel og mindre sygefravær, hvilket kan have en afsmittende effekt på kvaliteten af arbejdet.
Arbejdsgiver har et ansvar for på kort og lang sigt at undgå
-
Stor arbejdsmængde og tidspres.
-
Uklare og modstridende krav i arbejdet.
-
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
-
Krænkende handlinger.
-
Risiko for arbejdsrelateret vold i arbejdet.