Sådan kan du forbedre arbejdsmiljøet

Få svar på, hvad der udgør et sundt og sikkert arbejdsmiljø, og redskaber til, hvordan du som TR kan påvirke arbejdsmiljøet positivt på arbejdspladsen.

Når man taler om arbejdsmiljø, er det ofte opdelt i henholdsvis det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Men i virkeligheden bør de ses i sammenhæng, da fysiske og psykiske faktorer kan påvirke og forstærke hinanden.  

Hovedpine og ondt i ryggen kan for eksempel udløses af psykiske belastninger. Omvendt kan fysiske forhold som for eksempel smerter eller nedsat funktionalitet påvirke vores mentale helbred og sociale liv.  

Herunder kan du læse om de væsentligste fysiske og psykiske faktorer i arbejdsmiljøet, samt råd til, hvad du kan gøre som TR, hvis det halter på et eller flere af områderne.  

Fysisk arbejdsmiljø 

Det fysiske arbejdsmiljø er de omgivelser, som du udfører dit arbejde i, samt de redskaber og hjælpemidler, du anvender i dit arbejde.   

Jeres arbejdsplads skal leve op til Arbejdstilsynets (AT) regler og anbefalinger.  

  • Temperatur: AT anbefaler en temperatur på 20-22 grader. For at spare på energien har Energistyrelsen dog anbefalet at sænke temperaturen til 19 grader.
     

  • Indeklima: Man skal kunne få frisk luft uden generende træk, når man arbejder. Hvis det ikke kan sikres naturligt, skal arbejdspladsen have et ventilationssystem uden støj og trækgener. 
     

  • Lys: Arbejdspladsen skal være belyst hensigtsmæssigt og sikkert.  
     

  • Støj: Din arbejdsplads forpligtet til at undgå unødvendige støjgener. Der skelnes mellem skadelig støj (som er højst 85 dB) og forstyrrelser. Man må ikke udsættes for skadelig støj i over otte timer. Læs mere på at.dk.
     

  • Arbejde ved skærm: Der er nogle krav til arbejdspladsen, hvis en medarbejder i gennemsnit arbejder ved skærm i mere end to dage om ugen. Læs om den på at.dk. Får en medarbejder synsproblemer eller øjengener i forbindelse med sit arbejde, skal arbejdsgiver betale for skærmbriller. Læs mere på at.dk.
     

  • Indretning af arbejdspladser: Det er blandt andet et krav, at man skal kunne bevæge sig frit omkring på arbejdspladsen uden risiko for at falde over for eksempel ledninger eller rod.   

I undervisningssektoren er støj blandt de største udfordringer, når det handler om de fysiske rammer. 

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø har lavet en temaside med råd til at nedbringe støj på arbejdspladsen.

Se temasiden
Uddannelsesforbundet har sammen med en række andre lærerforbund udarbejdet en inspirationsguide med forslag til en proces med indretning af nye arbejdspladser på skoler eller uddannelsesinstitutioner.

Hent den her: 

Inspirationsguide: indretning af arbejdspladser

Psykisk arbejdsmiljø 

Det psykiske arbejdsmiljø påvirker vores energi, engagement og arbejdsglæde.  

Er der udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø kan det føre til mistrivsel, stress og udbrændthed. For nogle kan belastningen være så alvorlig, at den resulterer i en længerevarende sygemelding og i værste fald tab af arbejdsevne. 

Et godt psykisk arbejdsmiljø er kendetegnet ved: 

  • En god balance mellem krav, rammer og forudsætninger. 

  • En fælles forståelse af de opgaver, som ledelse og medarbejdere skal løse og samarbejde om. 

  • En oplevelse af, at arbejdsopgaverne er meningsfulde. 

  • Indflydelse på egne opgaver og engagement i arbejdet. 

  • Støtte og anerkendelse fra ledelse og kollegaer. 

  • En tryg kultur, hvor man som medarbejder kan lufte sin kritik og indrømme fejl uden at blive straffet eller ydmyget. 

  • God ledelse og information i forbindelse med større forandringer.  

Er det psykiske arbejdsmiljø godt, bidrager disse faktorer til bedre trivsel og mindre sygefravær, hvilket kan have en afsmittende effekt på kvaliteten af arbejdet. 

Arbejdsgiver har et ansvar for på kort og lang sigt at undgå 

  • Stor arbejdsmængde og tidspres. 

  • Uklare og modstridende krav i arbejdet. 

  • Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. 

  • Krænkende handlinger. 

  • Risiko for arbejdsrelateret vold i arbejdet. 

Sådan kan du som TR påvirke arbejdsmiljøet 

Selvom det er arbejdsmiljørepræsentanten (AMR), der spiller den primære rolle, når det kommer til arbejdsmiljø, så kan du som TR bidrage ved at støtte AMR’s arbejde og gøre opmærksom, hvis du oplever udfordringer med arbejdsmiljøet. 

Som repræsentant i samarbejdsudvalget (SU eller MED) har du også mulighed for at påvirke indsatser, der har til formål at forbedre arbejdsmiljøet.  

Råd til, hvad du kan gøre i det daglige  

  • Hav blik for arbejdsmiljøet i dagligdagen: Oplever du ting eller forhold, som bør forbedres? Får du tilbagemeldinger fra dine kolleger, som AMR bør kende til? Sørg for at bringe dine input videre til enten AMR eller samarbejdsudvalget. 
     

  • Vær opmærksom på kulturen og stemningen i personalegruppen: Er der konflikter, som der bør tages hånd om? Er der en ordentlig tone mellem jer? Og er der mulighed for trygt at sige, hvad man mener, ved fælles møder?  
     

  • Hold løbende møder med AMR: Det er vigtigt, at I har et godt samarbejde og holder hinanden orienteret om forhold, som har betydning for den andens arbejde. Måske har AMR ikke så stort kendskab til det arbejdsområde og de -opgaver, som de medarbejdere, du repræsenterer, sidder med. I et sådan tilfælde vil din rolle være særlig vigtig.

  • Kom med konstruktive input til arbejdsmiljø-indsatser: Det kan være forslag til, hvad der skal spørges om i en trivselsmåling eller kommentarer til processen ved gennemførelse af APV. Sørg også gerne for at følge op på, om de processer og indsatser, der er aftalt, bliver gennemført. 

Hvis du savner værktøjer eller flere råd til at forbedre arbejdsmiljøet, kan du søge inspiration i Uddannelsesforbundets håndbog til AMR’ere.

AMR-håndbogen

Anmeldelse af arbejdsskade

Hvis en kollega kommer til skade på arbejdet, er det vigtigt, at skaden bliver anmeldt. Kollegaen bør derfor kontakte AMR på jeres arbejdsplads. 

Du kan henvise din kollega til råd og vejledning.