En advarsel gives typisk i forbindelse med, at der afholdes en tjenstlig samtale.
Advarslen kan gives for forskellige forhold.
Det kan for eksempel være:
-
Samarbejdsproblemer.
-
Kvaliteten i arbejdet.
-
At medarbejderen udebliver, kommer for sent eller går i arbejdstiden.
Der kan altså gives advarsler for mange forskellige ting. Kravet er dog, at advarslen skal være saglig. Det vil for eksempel være usagligt at give en advarsel, hvis en offentlig ansat har fremsat ytringer, der er inden for rammen af offentligt ansattes ytringsfrihed.
Sådan kan du hjælpe din kollega
Oplever du, at en kollega får en advarsel, kan du forsøge at hjælpe og støtte bedst muligt.
Nogle gange kan du som TR også tale med ledelsen om, at en advarsel er uhensigtsmæssig.
En advarsel kan være et både konfliktoptrappende og ubehageligt ledelsesmæssigt redskab at bruge. Du kan i stedet opfordre ledelsen til at vælge en anden løsning og for eksempel tale om problemerne eller forsøge at løse dem, inden man skrider til advarsel.
Du har altid mulighed for at kontakte sekretariatet og få råd og vejledning, hvis din kollega får en advarsel.
Offentligt ansatte skal høres først
Hvis du er statsligt eller kommunalt ansat, skal der foretages en partshøring, inden advarslen kan gives.
Der skal sættes en rimelig frist - som regel 14 dage - for at komme med bemærkninger. Hvis man mener, advarslen er usaglig eller baserer sig på forkerte oplysninger, er det her, man har muligheden for at begrunde det. Som TR kan du hjælpe din kollega med at skrive høringssvaret.
Først når arbejdsgiveren har taget stilling til høringssvaret, eller fristen for partshøringen er udløbet, kan det afgøres, om der skal give en advarsel eller ej.
Er du TR på en privat arbejdsplads, er der mulighed for, at de samme regler gælder for jer. Det skal i så fald fremgå af overenskomsten på arbejdspladsen.
Selvom der ikke er ret til partshøring, kan man stadig protestere over en advarsel, der ikke er saglig. Vi anbefaler, at I udarbejder en skriftlig protest.
Frist for forbedring
Advarslen bør indeholde en frist for forbedring, hvis det er relevant.
Hvis man skal forbedre kvaliteten af sit arbejde, bør der være en længere frist og flere delmål og opfølgninger.
Er der derimod tale om, at man kommer for sent, kan arbejdsgiver forlange en øjeblikkelig ændring.
Konsekvensen skal beskrives
En advarsel skal indeholde en beskrivelse af, hvad konsekvensen vil være, hvis medarbejderen ikke ændrer adfærd. Hvis der således ikke står noget i advarslen om, at den ansatte kan blive afskediget, hvis vedkommende ikke retter ind efter advarslen, kan advarslen ikke senere danne grundlag for en afskedigelse.
Mange arbejdsgivere skriver, at ”det kan få ansættelsesmæssige konsekvenser, hvis advarslen ikke efterleves”.