Er ledelsen utilfreds med en medarbejders indsats eller adfærd, kan den vælge at indkalde vedkommende til en tjenstlig samtale.
Samtalen bliver ofte anvendt til at påtale, hvis der er utilfredshed med medarbejderen, men bør også blive brugt til at afdække, hvad der kan være årsag til et problem.
Det er også ved en tjenstlig samtale, at det kan præciseres over for den ansatte, hvad der forventes i det fremtidige samarbejde.
Hvad, den tjenstlige samtale omhandler, afhænger af den specifikke sag.
Det kan for eksempel være:
-
Sygefravær.
-
Samarbejdsproblemer.
-
Mangel på kvalitet i arbejdet.
-
At medarbejderen udebliver, kommer for sent eller går i arbejdstiden.
-
Overskridelse af kompetencer.
-
Lydighedsnægtelse.
-
Mangel på respekt for ledelsesretten
-
Advarsel.
-
Afskedigelse.
-
Bortvisning.
Læs mere i artiklen: Hvis en kollega får en advarsel
Din kollega har ret til en bisidder
En medarbejder skal ved indkaldelse til tjenstlig samtale informeres om retten til at have en bisidder med.
I princippet kan man selv vælge bisidder. Det kan være en kollega, en ægtefælle, en ven eller et familiemedlem. Ofte er det dog mest oplagt, at det er TR, der deltager som bisidder. Det er derfor en typisk TR-opgave at tage med til tjenstlige samtaler. Tilbyd din kollega at deltage.
Du kan læse mere om, hvad du skal være opmærksom på før under og efter samtalen i artiklen: Rollen som bisidder.
Du har også mulighed for at kontakte sekretariatet og få råd og vejledning til, hvordan du håndterer samtalen.