Umiddelbart efter, at du er blevet valgt som AMR, skal du give Uddannelsesforbundet besked.
Vi skriver til din arbejdsgiver, at du er blevet valgt. Arbejdsgiveren kan gøre indsigelse mod de formelle forudsætninger for valget. Skulle din arbejdsgiver have nogle indsigelser, skal de afleveres inden for tre måneder.
Få afsat tid til arbejdet
Du skal have afsat tid til dit arbejde som AMR. De timer, det kræver, skal du finde frem til i samarbejde med din leder. Lav derfor gerne en aftale med din leder, som sætter nogle rammer for tiden til dine AMR-opgaver.
Bliv klædt på gennem uddannelse
Udover afsat tid kan du også komme godt fra start med uddannelse. Du skal gennemføre en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse i løbet af de første tre måneder efter dit valg. Derefter kan du deltage i supplerende uddannelse.
Samarbejd med TR om dine AMR-opgaver
Som AMR skal du repræsentere dine kolleger. Det er din allervigtigste opgave. For at kunne gøre det bedst muligt, er det vigtigt, at du ved, hvad der rører sig på arbejdspladsen, og hvad kollegerne ser som udfordringer for arbejdsmiljøet.
Derfor anbefaler vi også, at du arbejder tæt sammen med TR, som ofte har tæt adgang til ledelsen og også arbejder med det psykiske arbejdsmiljø.
Dine faste opgaver som AMR
Som AMR er du blandt andet med, når I en gang om året skal drøfte arbejdsmiljøet på din arbejdsplads i arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Og når I hvert tredje år skal lave en egentlig arbejdspladsvurdering (APV).
Vi guider dig til, hvordan du arbejder med den årlige arbejdsmiljødrøftelse her og med selve arbejdspladsvurderingen her: