Som AMR er det en af dine faste opgaver at være med til arbejdet med at lave APV’en. Her på siden har vi samlet information om, hvad APV’en skal indeholde, og hvordan I kan arbejde med den.
Hvad er formålet med en APV?
APV’en skal sikre, at der løbende og systematisk bliver arbejdet på at løse og forebygge problemer med arbejdsmiljøet. Den skal revideres mindst hvert tredje år, eller når der sker ændringer i arbejdet eller arbejdsprocesserne, som har betydning for arbejdsmiljøet.
Hvad er din opgave?
Som AMR et det en af dine opgaver at være med i arbejdet. AMO skal være med i hele processen. Hvis arbejdspladsen har så få ansatte (under 10), at der ikke er krav om en arbejdsmiljøorganisation, skal kollegerne deltage på samme måde.
Tidligere APV
Hvis der tidligere er lavet en APV på arbejdspladsen, skal I starte her: Hvilke problemer blev identificeret? Er handlingsplanen fulgt? Er problemerne løst? Hvis I har gennemført trivselsmålinger, bør I også se på dem. Hvad siger de om det psykiske arbejdsmiljø?
Hvilke krav er der til en APV?
En APV skal give et billede af, hvordan kollegerne opfatter forholdene på arbejdspladsen.
Den skal indeholde følgende fire elementer.