Arbejdspladsvurderinger (APV)

Alle virksomheder skal ifølge arbejdsmiljøloven udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV) hvert tredje år.

Som AMR er det en af dine faste opgaver at være med til arbejdet med at lave APV’en. Her på siden har vi samlet information om, hvad APV’en skal indeholde, og hvordan I kan arbejde med den.  

Hvad er formålet med en APV? 

APV’en skal sikre, at der løbende og systematisk bliver arbejdet på at løse og forebygge problemer med arbejdsmiljøet. Den skal revideres mindst hvert tredje år, eller når der sker ændringer i arbejdet eller arbejdsprocesserne, som har betydning for arbejdsmiljøet. 

Hvad er din opgave? 

Som AMR et det en af dine opgaver at være med i arbejdet. AMO skal være med i hele processen. Hvis arbejdspladsen har så få ansatte (under 10), at der ikke er krav om en arbejdsmiljøorganisation, skal kollegerne deltage på samme måde.  

Tidligere APV 

Hvis der tidligere er lavet en APV på arbejdspladsen, skal I starte her: Hvilke problemer blev identificeret? Er handlingsplanen fulgt? Er problemerne løst? Hvis I har gennemført trivselsmålinger, bør I også se på dem. Hvad siger de om det psykiske arbejdsmiljø? 

Hvilke krav er der til en APV? 

En APV skal give et billede af, hvordan kollegerne opfatter forholdene på arbejdspladsen.

Den skal indeholde følgende fire elementer.

Afdæk og risikovurdér

For det første skal APV’en afdække virksomhedens arbejdsmiljøforhold, og I skal vurdere risikoen af de problemer, der viser sig – både i forhold til medarbejdernes sikkerhed og sundhed.  

Inddrag sygefravær

Problemer med arbejdsmiljøet kan føre til sygemeldinger. Derfor er det væsentligt at vurdere, om der er en sammenhæng mellem sygefraværet og arbejdsmiljøet. Det er ikke enkelte medarbejderes sygdom, som I skal inddrage i arbejdet med APV’en. Det handler alene om at afdække forhold i arbejdsmiljøet, som er med til at udløse sygefravær. 

Lav en handlingsplan

På baggrund af APV’en skal I lave en handlingsplan, hvor I beskriver problemer med arbejdsmiljøet samt valg af løsninger. 

Gennemfør handlingsplanen og følg op

Når I har iværksat handlingsplanen, er det vigtigt, at I følger op på effekten af de forskellige tiltag. 

Det er op til arbejdspladsen at vælge en metode til udarbejdelsen af APV´en.  

I denne guide fra Arbejdstilsynet kan I finde helt konkrete råd til, hvordan I griber APV-arbejdet an: 

Kom i mål med APV-arbejdet 

Læs også om krav til APV’en på at.dk 

Er du ansat på en erhvervsskole eller VUC?

Er du ansat på en erhvervsskole eller VUC, kan din arbejdsplads få afdækket skolens professionelle kapital gennem et tilbud fra Uddannelsesforbundet og GL.

Afdækningen af professionel kapital kan fungere som APV.