- Valg af dirigent og referent
- Godkendelse af forslag til vedtægtsændringer
Nyt kapitel 9 med bestemmelserne pkt. 9.1 - 9.6 indsættes med følgende ordlyd:
9. Overgangsbestemmelser om bestyrelsens sammensætning
9.1. Med virkning fra den 1. oktober 2025 har generalforsamlingens dagsordenspunkter 8. og 9. i vedtægtens pkt. 4.5 følgende ordlyd:
8. Valg af første og anden næstformand
9. Valg af tre øvrige bestyrelsesmedlemmer
9.2. Med virkning fra den 1. oktober 2025 har pkt. 6.2 følgende ordlyd:
Gruppens bestyrelse vælges for en 3-årig generalforsamlingsperiode og består af seks medlemmer: formand, første og anden næstformand og tre øvrige medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv med kasserer og sekretær.
9.3. Med virkning fra den 1. oktober 2025 har pkt. 6.3 følgende ordlyd:
Formand, første næstformand og anden næstformand skal komme fra hver af de tre seniorforeninger under seniorgruppen. De tre øvrige bestyrelsesmedlemmer skal ligeledes komme fra hver af de tre seniorforeninger.
9.4. Med virkning fra den 1. oktober 2025 har pkt. 6.4 følgende ordlyd:
Fratræder formanden indkaldes der til ekstraordinær generalforsamling med valg af formand for den resterede valgperiode frem til næste ordinære generalforsamling. Tilsvarende fremgangsmåde følges ved fratræden af første eller anden næstformand.
9.5. Med virkning fra den 1. oktober udtræder bestyrelsesmedlemmerne fra den nedlagte seniorforening af seniorgruppens bestyrelse, og den tredje næstformand, der blev valgt på den ordinære generalforsamling i 2023, bliver til anden næstformand.
9.6. Efter den 1. oktober 2025 udgår samtlige bestemmelser i kapitel 9 af vedtægten.
Begrundelse for forslaget til vedtægtsændringer
De nuværende vedtægter bygger på, at der er fire seniorforeninger i seniorgruppen, som hver især har to repræsentanter i en bestyrelse på otte personer, og hvor posterne fordeles således mellem seniorforeningerne:
- Posterne som formand, samt første, anden og tredje næstformand fordeles mellem de fire seniorforeninger
- De fire øvrige bestyrelsesmedlemmer fordeles mellem de fire seniorforeninger
Da LvA-seniorerne har besluttet at nedlægge sig selv med virkning fra den 1. oktober 2025, vil der på det tidspunkt kun eksistere tre seniorforeninger, og de to repræsentanter fra LvA-seniorerne udtræder af bestyrelsen.
Derfor skal bestyrelsens størrelse ændres fra otte til seks personer med to repræsentanter fra hver af de tilbageværende seniorforeninger, og hvor posterne fordeles således mellem seniorforeningerne:
- Posterne som formand, samt første og anden næstformand fordeles mellem de tre seniorforeninger
- De tre øvrige bestyrelsesmedlemmer fordeles mellem de tre seniorforeninger
Da det var et medlem af LvA-seniorerne, der blev valgt som anden næstformand på generalforsamlingen i 2023, så vil konsekvensen af dennes udtræden af bestyrelsen være, at det reelt er den valgte tredje næstformand, som er nr. 2 i næstformandsrækkefølgen. Som konsekvens af dette foreslås det, at den tredje næstformand fra den 1. oktober 2025 bliver anden næstformand.