Sådan bør du som TR bruge STUK’s AI-anbefalinger

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan gymnasier og erhvervsuddannelser kan bruge generativ kunstig intelligens i undervisningen. Vi anbefaler, at du som TR tager initiativ til dialog med kolleger og ledelse om de ti råd.
Som TR bør du tage initiativ til en dialog om anbefalingerne med skolens ledelse og dine kolleger. Foto: Freepik

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) udsendte den 21. november 2024 ti anbefalinger til, hvordan gymnasier og erhvervsuddannelser kan bruge generativ kunstig intelligens i undervisningen. 

Anbefalingerne finder du nederst på siden her. Du kan også læse mere i nyheden her: 

Få 10 anbefalinger til brug af AI i undervisningen

Uddannelsesforbundet er kommet med input til STUK’s anbefalinger, og vi ser dem som et brugbart værktøj i de drøftelser, som alle skoler bør have for brug af generativ kunstig intelligens.

Vend anbefalinger i SU eller MED-udvalg

Vi opfordrer til, at du som TR har øje for anbefalingerne og bidrager til, at de bliver inddraget i arbejdet med at udvikle regler og retningslinjer for kunstig intelligens på jeres arbejdsplads. 

Til en start vil det være oplagt, at I vender anbefalingerne i jeres samarbejdsudvalg og her aftaler en plan for, hvordan I tager dialogen med lærerne om indholdet af anbefalingerne. 

Snak med dine kolleger

I kan også vende anbefalingerne i jeres forening eller faglige klub. 

Brug for eksempel de tre tematikker som en overordnet ramme for samtalen og få dine kollegers input til, hvilke anbefalinger de synes er de vigtigste, og hvor de synes, at I halter mest efter i forhold til at leve op til anbefalingerne. 

I udgivelsen Generativ kunstig intelligens i grundfag på erhvervsuddannelser finder du forslag til spørgsmål, I kan tage op. 

Dine kollegers tilbagemelding kan du bruge i din videre dialog med ledelsen. 

Der er en risiko for, at den hastige teknologiske udvikling fører til, at nogle lærere oplever et øget pres og tab af motivation. Hav derfor også fokus på, om opgaven med at undervise om og med brug af generativ AI påvirker nogle kollegers trivsel. 

Arbejd for, at ledelsen tager ejerskab

Anbefalinger stiller krav til lærerrollen, men samtidig tydeliggør de, at ledelsen har et afgørende ansvar for, at I som lærere kan løfte opgaven. 

Der står blandt andet, at skolens ledelse skal sikre og prioritere, at: ”Lærernes viden, færdigheder og didaktiske kompetencer udvikles”, og at ledelsen skal ”Formulere en overordnet fælles retning for brug af generativ AI”.

Anbefalinger rummer også en tydelig markering af, at der skal være ”dialog og erfaringsudveksling i lærergruppen”, og at brug af generativ AI skal give ”faglig, didaktisk og pædagogisk mening”. 

Som TR kan du henvise skolens ledelse til anbefalingerne, og I kan bruge dem aktivt til at skabe fremdrift i arbejdet med at implementere generativ AI i undervisningen.

Læs også

Find flere råd og input til den gode digitalisering i TR-håndbogens guide og i Uddannelsesforbundets politik.

STUK’s ti anbefalinger om brug af generativ AI

Skolens ledelse sikrer fælles retning og rammer for hensigtsmæssig og sikker brug af generativ AI

  • Formuler en overordnet fælles retning for brug af generativ AI.
  • Brug løsninger, som ledelsen vurderer, overholder gældende GDPR-regler.
  • Formuler fælles konkrete rammer og regler for lærere og elevers brug af generativ AI.

Skolens ledelse sikrer, at lærerne kan håndtere generativ AI i undervisningen

  • Understøt dialog og erfaringsudveksling i lærergruppen om teknologiens muligheder og begrænsninger.
  • Prioriter, at lærernes viden, færdigheder og didaktiske kompetencer udvikles.

Skolens ledelse og lærere tilrettelægger undervisning i, med og uden generativ AI

  • Anvend kun generativ AI, når det giver faglig, didaktisk og pædagogisk mening.
  • Undersøg nysgerrigt teknologiens muligheder og begrænsninger sammen med eleverne.
  • Tal med eleverne om, hvordan, hvornår og med hvilket formål, de kan bruge generativ AI i de enkelte fag.
  • Tilrettelæg undervisning, der styrker en kritisk reflekteret brug af teknologien.
  • Tilrettelæg skriftligt arbejde og læringsaktiviteter, så eleverne lærer at bruge generativ AI til at kvalificere deres arbejdsproces.