Guide til den gode digitalisering

Uddannelsesforbundet har udarbejdet et dialogværktøj, som kan bidrage til, at I på arbejdspladsen kommer på forkant med den digitale omstilling og undgår potentielle udfordringer. Her kan du læse om guiden, der er et redskab for dig som medarbejderrepræsentant.

Nye digitale teknologier på uddannelsesinstitutionerne har gjort fremtidens arbejdsliv og arbejdsmiljø mindre forudsigeligt og sætter i stigende grad gang i en forandringsproces, der kan præge både arbejdsdag og arbejdsmiljø. Forandringsprocessen er accelereret yderligere med fremkomsten af kunstig intelligens som ChatGPT og andre generative AI-værktøjer i undervisningen.

Det er afgørende, at vi som undervisere er med til at skabe den digitale fremtid. Det kan indebære, at man som underviser oplever at få nye opgaver og miste gamle. Relationer til elever, kursister og kolleger kan ændre sig. Og måske skubber forandringerne til jeres faglige selvforståelse eller syn på kerneopgaven.

Uddannelsesforbundet har udarbejdet guiden 'Den gode digitalisering på uddannelsesinstitutionen – et dialogværktøj' som en hjælp til dig, der er TR. 

Guiden er ikke en manual med skræddersyede løsninger, men et dialogværktøj, der indeholder en række spørgsmål, som du kan gøre opmærksom på over for ledelsen i for eksempel samarbejdsudvalget eller andre fora eller i dialogen med dine kolleger.

I denne artikel kan du læse mere om de væsentligste pointer fra guiden. 

Digitalisering og det psykiske arbejdsmiljø

Et godt psykisk arbejdsmiljø er kendetegnet ved, at man som medarbejder oplever, at der er mening med ens arbejde, at man har medindflydelse på arbejdsopgaverne, og at man møder anerkendelse, social støtte, forudsigelighed og klare krav i arbejdet. 

Nye digitale løsninger kan påvirke det psykiske arbejdsmiljø. Både til det bedre og til det værre. For at undgå det sidste kan det være relevant at få vendt disse spørgsmål.

Kerneopgaven og meningen med arbejdet

  • Hvordan kan digitaliseringen bedst understøtte vores kerneopgave? 
  • Bliver vi usikre på, hvad vores kerneopgave er, og hvad er vores oplevelse af mening i arbejdet? 
  • Bliver vi mere eller mindre glade for vores arbejde?

Fagligheden

  • Er der en oplevelse af, at digitaliseringen letter hverdagen, for eksempel ved at frigive tid eller understøtte fagligheden, eller spænder den tværtimod ben for at løse opgaven på den bedste måde? 
  • Har underviserne kompetencer i forhold til de ændrede krav, og hvordan kan organisationen skabe de rigtige rammerne for at sikre faglighed med de ændrede krav?

Relationerne i arbejdet

  • Hvordan kan den digitale teknologi skabe muligheder for vidensdeling og samarbejde, og hvordan undgås det, at den svækker de gode relationer til elever, kursister, kolleger og andre? 
  • Er der behov for at formulere principper for god digital kommunikation?

Medarbejderinddragelse 

  • Hvordan sikrer vi medarbejderinddragelse i alle faser af implementeringen af ny digital teknologi, så der er en god løbende dialog om fordele og ulemper ved teknologien? 
  • Hvordan fastholder vi et godt psykisk arbejdsmiljø, herunder at alle medarbejdere har mulighed for at blive fortrolige med de digitale løsninger?

Digitalisering og medarbejderinddragelse

Et digitaliseringsprojekt kan gribe så meget ind i arbejdsforhold og -miljø, at medarbejderne har en formel ret til at blive hørt.

Når medarbejderne bliver inddraget, kan I desuden udvikle bedre løsninger, sikre en mere effektiv implementering, realistiske vurderinger af potentialer og risici og en højere medarbejdertilfredshed.

Som TR er det vigtigt, at du sikrer medarbejderinddragelse i alle faser, enten ved at du selv deltager eller ved at være med til at udvælge de medarbejdere, der har kompetencerne og lysten til at bidrage. Jo tidligere medarbejderne bliver inddraget, jo mere indflydelse kan I opnå.

Digitaliseringsprojektets fire faser

Idéudvikling

Ideen fødes, udforskes og afprøves. 

Konsekvensvurdering

Beskrivelse af projektet og vurdering af om det er en god ide.

Udvikling og anskaffelse

Herunder beskrivelse af krav.

Implementering og drift

Herunder efteruddannelse og rammer.

Læs mere om de centrale opmærksomhedspunkter i forhold til medarbejderinddragelse, som der vil være i de fire faser.

Fire roller i en god, inddragende digitaliseringsproces

Som medarbejderrepræsentant har du flere vigtige funktioner i et forløb med digitalisering.

Herunder kan du læse om dem og de øvrige aktører, som også er vigtigt i et digitaliseringsprojekt. 

TR og AMR

Som TR er du først og fremmest være medarbejdernes stemme i styringen af projektet, med særlig fokus på de organisatoriske og personalemæssige konsekvenser af digitaliseringen.

Desuden bør du tage den løbende dialog med kolleger om den usikkerhed og de bekymringer, der ofte følger i kølvandet på den slags forandringer, herunder formidle viden, ideer, spørgsmål og svar til og fra kolleger. Du har samtidig et medansvar for, at kollegerne bliver inddraget på de relevante tidspunkter.

AMR skal sikre, at processen ikke går ud over det psykiske arbejdsmiljø, blandt andet ved at rejse spørgsmål, der angår digitaliseringens betydning for det gode arbejde og arbejdsmiljøet.

Det er centralt, at du får etableret et godt samarbejde med AMR i processen.
 

Ledelsen

Det er lederens ansvar at sørge for, at det ikke blot drejer sig om at indføre ny teknologi, men at det bliver et organisatorisk forandringsprojekt, der både skaber nye muligheder og samtidig sikrer et godt arbejdsmiljø.

Ledelsen bør være tydelig, når den sætter rammerne for formålet og konsekvenserne og sikre, at der er rum, rammer og tid til at få teknologi, organisering og processer til at spille godt sammen. Som i ethvert andet forandringsprojekt skal lederen kunne tage imod både frustrationer og forbedringsforslag fra medarbejderne – og kunne handle på begge dele.

Din rolle i forhold til ledelsen

Din rolle som medarbejderrepræsentant er – helst allerede i idéfasen – at stille ledelsen de gode spørgsmål, og derigennem spille en konstruktiv rolle i projektet.

Medarbejdere

Medarbejderne har det mest detaljerede kendskab til hverdagens arbejdsgange og den direkte kontakt til elever og kursister. De har derfor forudsætninger for at vurdere såvel værdien af digitaliseringen som de udfordringer, der skal overvindes for at få den til at fungere i praksis, herunder understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø.

Din rolle i forhold til kollegerne

En vigtig rolle for dig som medarbejderrepræsentant er at starte en bred dialog om kommende digitaliseringsprojekter – for eksempel på lærerværelset eller i klubben. Og eventuelt samle de rette kolleger til at deltage i et digitaliseringsprojekt. Her er det vigtigt ikke blot at inddrage de IT-kyndige, men også øvrige kolleger. Medarbejdere skal ikke påtvinges en rolle som loyale ambassadører for projektet, og de skal sikres tid til arbejdet.

Samarbejdsudvalget

Alle medarbejdergrupper, som er under indflydelse af digitaliseringen skal inddrages.

Derfor bør vigtige overordnede og principielle beslutninger omkring digitalisering bringes op i SU eller MED-udvalget.

Din rolle i forhold til samarbejdsudvalget

Du kan bidrage til at sætte digitalisering på dagsordenen og blandt andet være med til at udarbejde en politik omkring digitalisering. En politik som beskriver medinddragelsen, processer, kulturer og mål med digitaliseringen.

Typisk vil man i forbindelse med et digitaliseringsprojekt nedsætte et udvalg med medarbejderinddragelse. Der skal være mulighed for at påvirke processen og stille de relevante spørgsmål i de fire faser.