Medarbejderne, der er tæt på den daglige opgaveløsning, har ofte en stor indsigt, viden og idérigdom, der er guld værd i en omstillingsproces med digitalisering. Medarbejdernes bidrag kan løbende bringes i spil til at udvikle og udfordre måden, man arbejder på og de digitale løsninger.
Medarbejderrepræsentanten har en central rolle at spille i at omsætte denne viden til ideudviklingsfasen. Fra start bør fokus være på didaktiske og pædagogiske prioriteter, fremfor ønsket om ny teknologi.
Medarbejderne kan løbende give input af problemer, indsigter, idéer og være med til udforske, vurdere og endda afprøve ideen, eventuelt lave forsøg i mindre skala eller videreudvikling. Der bør være fokus på at vurdere effekter og utilsigtede bivirkninger, for eksempel i forhold til nye hybride undervisningsformer og mere hjemmearbejde og dets betydning for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Vigtige spørgsmål i denne fase
- Hvordan sikrer vi, at ideen er forankret i et ønske om at gøre undervisningen bedre, med fokus på didaktiske og pædagogiske valg – og på konsekvenser for det psykiske arbejdsmiljø?
- Hvordan vil det ændre undervisningsformen for eksempel til mere hybrid-undervisning, og hvordan vil man sikre sig, at forholdene til lærerne er rimelige, for eksempel. i forhold til forberedelsestid og rammer ved øget hjemmearbejde?
- Hvordan inddrages medarbejdernes faglige viden, herunder viden om de studerendes behov?
- Hvordan sikrer vi, at denne faglige viden bliver gjort nyttig og udfordret i dialogen med IT-eksperterne?
- Hvor stort er behovet for kompetenceudvikling?
- På hvilke måder kan de studerende blive inddraget i forløbene?
- På hvilken måde vil anvendelsen af ChatGPT og andre generative AI-værktøjer ændre undervisningen?
- På hvilken måde kan Digitaliseringsstyrelsens guide for ansvarlig anvendelse af generativ AI bruges?