Digitale enheder kan øge mulighederne for kreative og engagerende forløb, hvor eleven er medskaber i undervisningen: Digitale enheder som for eksempel spil, VR-briller, computersimuleringen, robotteknologi og AI skaber øgede muligheder for en legende, motiverende, medskabende, differentieret og praksisnær undervisning med stor elevinddragelse.
Disse muligheder skal gribes, men på en måde, hvor didaktiske overvejelser og beslutninger hos underviseren og overvejelser for læringen hos den enkelte kommer først, og hvor der skabes forudsætning for fælles læring og sparring i kollektive læringsrum, og hvor mulighederne for at bidrage til at styrke elevfællesskaber udnyttes. Der skal skabes mere viden om læringspotentialerne af digitale enheder i undervisningen. Der er stort behov for forskning og ”best practice”-opsamlinger i læringspotentialet af de forskellige digitale enheder, og det er helt centralt at inddrage både undervisernes og elevernes viden og perspektiver heri.
Samtidig bør der foregå en systematisk vidensdeling og kompetenceudvikling på de enkelte uddannelsessteder, blandt andet gennem kollegial supervision og elevinddragelse. I forhold til AI skal der skabes ”læringsrum” på institutionerne, hvor det er muligt at teste muligheder for og ulemper ved den nyeste AI-teknologi. Samtidig er det vigtigt, at alle er med, så der ikke bliver et A- og et B-hold, hverken for underviserne eller eleverne. Forudsætningen for, at AI i undervisningen bliver en succes, er, at det for alle indgår i den strategiske og systematiske kompetenceudvikling på arbejdspladsen.
Medarbejdere skal inddrages i valg af teknologi på uddannelsesinstitutionerne, og den organisatoriske forankring skal prioriteres af ledelsen: Det er centralt, at digitaliseringsstrategier og indkøb af hard- og software herunder AI udvikles, og vedligeholdes i samarbejde med undervisere, it-personale og andre aktører, så der sikres, at undervisningsmål og didaktiske overvejelser er bestemmende for valg af teknologi, og at teknologien fungerer i dagligdagen.
Det er samtidig vigtigt, at den øverste ledelse på uddannelsesinstitutionerne sætter sig for bordenden i udviklingen og vedligeholdelsen af strategien. Det kræver klare mål på uddannelsesinstitutionerne, som i høj grad vægter kvalitet og overskuelighed, både når der vælges at arbejde med store læringsplatforme, og når der vælges konkrete digitale værktøjer.
Digital dannelse og teknologiforståelse i undervisningen kræver kompetente undervisere og gode institutionelle rammer
I takt med øget digitalisering og brug af AI i samfundet, er der behov for en øget teknologiforståelse: En øget teknologiforståelse er central for, at vi kan anvende nye digitale teknologier i vores arbejde og dagligdag og samtidig være i stand til at forholde os kritisk til dem. Det kræver de nødvendige færdigheder og viden til at forstå, skabe og agere meningsfuldt i et moderne samfund, hvor digitale teknologier er katalysatorer for forandringer.
En god teknologiforståelse kræver mestring af fire kompetencer:
- Digital myndiggørelse og dannelse.
- Digitalt design.
- Datalogisk tænkning (og forståelse).
- Teknologisk handleevne.
Alle uddannelser bør inkludere teknologiforståelse som en integreret del af deres faglighed: Undervisning i teknologiforståelse skal sikre, at vi som medborgere bliver aktører i et moderne digitalt demokrati. Teknologiforståelse er en faglighed, men også en del af andre fagligheder, da det påvirker måden at agere i og forstå andre fag. Teknologiforståelse (eller erhvervsinformatik på EUD) skal gøres til en obligatorisk og sammenhængende faglighed – gerne som selvstændigt fag, men også integreret i en række fag i alle uddannelser for voksne og unge.
Udover den faglige og pædagogiske-didaktisk faglighed, er der en ekstra ”faglighed”, der relaterer sig til teknologiforståelse ved brug af AI. Det gælder i særlig grad i de fag, hvor der bruges specifikke tilpassede AI-værktøjer. Det er afgørende, at underviserne både gøres kompetente til at bruge AI-værktøjer og samtidig føler sig trygge ved at anvende dem, hvorfor der er behov for, at teknologiforståelsen inkluderer denne ekstra faglighed.
Digital myndiggørelse og dannelse skal prioriteres højt i brugen og forståelsen af teknologien: Alle borgere skal i både arbejdslivet og i dagligdagen kunne agere meningsfuldt med digitale teknologier på en måde, så det fremmer dannelse, åndsfrihed, ligeværd og aktivt demokratisk medborgerskab.
Digital dannelse kan ikke løsrives fra anden dannelse, men er afgørende for at kunne tage stilling til digital teknologi. Digital myndiggørelse og dannelse kræver kritisk refleksion i anvendelsen af de digitale platforme og læremidler. Dette aspekt bør indgå i alle uddannelsesinstitutionernes tilgang til teknologiforståelse og skal involvere alle aktører.
Databeskyttelse, sikkerhed og etik skal prioriteres: Databeskyttelsesforordningen (GDPR) stiller en række krav til databeskyttelse, sikkerhed og beskyttelse af persondata. Det har primært ført til øget krav til databeskyttelse ved brug af de store undervisningsplatforme som for eksempel Lectio og Moodle, men bør også omfatte de andre digitale platforme og enheder, som hyppigt bruges i undervisningen på uddannelsesinstitutionerne. Det gælder i høj grad ved brug af AI.
Det er vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne sikrer sig, at de digitale platforme og enheder, som underviserne benytter, overholder lovgivning, krav og standarder omkring sikkerhed og persondataforordningen (herunder EU’s AI-forordning). Inspiration kan findes i Digitaliseringsstyrelsens guides til offentlige myndigheder og virksomheder om ansvarlig anvendelse af AI.
Fag, der indeholder teknologiforståelse, skal også inddrage ovenstående aspekter, for eksempel i forhold til bias i AI-sprogmodeller. Samtidig er det afgørende, at underviserne gennem kompetenceudvikling og tid til test bliver klædt på til at kunne håndtere de sikkerhedsmæssige og etiske dilemmaer, som følger med brug af AI-værktøjer.
Skab tydelighed om ophavsret: Undervisere, der laver egne e-læringsmaterialer, har normalt ophavsret til dem, uanset om der er tale om billeder, musik, film eller andet, og om det er lagt ud på internettet. En tydeliggørelse af ophavsretten er også ofte et vigtigt element for, at underviseren involverer sig i at udvikle digitale læremidler.
Der er behov for løbende kompetenceudvikling og organisatorisk forankring af undervisere i teknologiforståelse og digital dannelse: Kompetente undervisere er de primære forandringsagenter og har en nøgleposition, når det kommer til at sikre digital dannelse og en fornuftig implementering af digitale værktøjer og teknologi i undervisningen. Derfor skal der politisk og ressourcemæssig fokus på løbende kompetenceudvikling af underviserne, og med mulighed for faglig opfølgning på for eksempel pædagogiske dage. For at sikre kvaliteten og relevansen af kompetenceløftet, er det vigtigt at inddrage undervisere og institutioner, og hvis det er relevant – erhvervslivet og aftagerinstitutioner.
Der er brug for en grundig opkvalificering af underviserne, så de er i stand til at tage relevante didaktiske valg i forhold til anvendelse af AI og mere specifikt i brug af tilpassede AI-værktøjer for hvert fag for at sikre en relevant undervisning med fokus på praksisfaglighed, som lever op til kravene fra arbejdsmarkedet.
Undervisernes kompetencer til en underviserrolle i (dynamisk) udvikling skal styrkes: De fleste undervisere kender situationen, hvor nogle af deres elever er mere kompetente end dem selv i brug af en af de nyeste digitale teknologier. Samtidig forandrer anvendelsen af digitale enheder vilkårene for dannelse og uddannelse, for eksempel i forbindelse med differentieret tutorbaseret AI- undervisning, og det øger behovet for mere dynamiske og differentierede undervisningsforløb.
Dette kan være en udfordring for mange undervisere og specielt dem, som er vant til at være i rollen som eksperter. En udfordring, som med brug af AI i undervisningen, vil blive større. Derfor er det vigtigt, at kompetenceudviklingen af underviserne også indeholder øget fokus på pædagogiske, didaktiske og relationsmæssige aspekter i forhold til underviserens ændrede rolle og faglighed. Det er afgørende, at underviserne fortsat er i stand til at foretage de nødvendige didaktiske valg, for eksempel i forhold til undervisningens mål og indhold, elevgruppens sammensætning og til elevers dannelse og trivsel.