Få 10 anbefalinger til brug af AI i undervisningen

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er kommet med ti anbefalinger til, hvordan gymnasier og erhvervsuddannelser kan håndtere brug af generativ kunstig intelligens som chatbots og andre digitale værktøjer i undervisningen.

Anbefalingerne fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) skal ruste skoleledere og lærere til at tilrettelægge en undervisning i tråd med den teknologiske udvikling.  

Som lærer på en af landets ungdomsuddannelser skal du fremover både undervise eleverne i, med og uden generativ kunstig intelligens (AI). Det kræver, at du og kollegerne får styrket viden om AI, så I kan tilrettelægge en undervisning, der lærer eleverne at anvende blandt andet chatbots på en kritisk og reflekteret måde, fremhæver STUK i sine anbefalinger.

STUK’s ti anbefalinger om brug af generativ AI

Skolens ledelse sikrer fælles retning og rammer for hensigtsmæssig og sikker brug af generativ AI

  • Formuler en overordnet fælles retning for brug af generativ AI.
  • Brug løsninger, som ledelsen vurderer, overholder gældende GDPR-regler.
  • Formuler fælles konkrete rammer og regler for lærere og elevers brug af generativ AI.

Skolens ledelse sikrer, at lærerne kan håndtere generativ AI i undervisningen

  • Understøt dialog og erfaringsudveksling i lærergruppen om teknologiens muligheder og begrænsninger.
  • Prioriter, at lærernes viden, færdigheder og didaktiske kompetencer udvikles.

Skolens ledelse og lærere tilrettelægger undervisning i, med og uden generativ AI

  • Anvend kun generativ AI, når det giver faglig, didaktisk og pædagogisk mening.
  • Undersøg nysgerrigt teknologiens muligheder og begrænsninger sammen med eleverne.
  • Tal med eleverne om, hvordan, hvornår og med hvilket formål, de kan bruge generativ AI i de enkelte fag.
  • Tilrettelæg undervisning, der styrker en kritisk reflekteret brug af teknologien.
  • Tilrettelæg skriftligt arbejde og læringsaktiviteter, så eleverne lærer at bruge generativ AI til at kvalificere deres arbejdsproces.

Anbefalingerne er udviklet med hjælp fra eksterne eksperter og praktikere fra uddannelsesområdet – heriblandt Uddannelsesforbundet.

I første omgang er anbefalingerne rettet mod grundfagene, men de kan med fordel indgå i skolens og lærernes samlede drøftelser om anvendelsen af generativ AI.

Er du tillidsrepræsentant, så læs herunder, hvordan du kan bruge de ti AI-anbefalinger.

Sådan bør du som TR bruge STUK's AI-anbefalinger