Prisvinder er en fantastisk rollemodel

Der er usædvanlig høj trivsel på tømrerfaglærer Jacob Carl Pedersens hold. Han arbejder målrettet med at skabe stærke relationer, og dét giver bonus. Blandt andet derfor har han vundet Byggeriets faglærerpris.

Lovordene faldt som silende regn ned over den stolte men tydeligt utilpasse vinder af Byggeriets faglærerpris ved dagens prisoverrækkelse på U/NORD Hillerød Tekniske Skole.

"Fagligt inspirerende", "unik", "empatisk", "innovativ" og "svaret på hvordan man skal løse problemet med at for få unge søger en erhvervsuddannelse". Det var blot nogle af dråberne, som dryppede på prisvinder Jacob Carl Pedersen.

- Shit. Det her er et helt vildt skulderklap. Jeg kan ikke helt forstå, den tilfalder mig, for vi er mange, der giver den fuld gas hver dag for at skabe gode håndværkere, lød det fra tømrerfaglæreren.

Men selv om prisvinderen selv havde svært ved at forstå, hvorfor netop han fik prisen, efter at have været ansat blot to år på skolen, var der ikke mange blandt tilskuerrækkerne eller i talerrækken, som var i tvivl. "Så fortjent" genlød det i både i taler og samtaler på tilskuerrækkerne.

Målrettet arbejde med trivsel og relationer

Noget af det, som blev fremhævet igen og igen, var, at Jacob Carl Pedersen ikke blot er en fagligt dygtig og innovativ lærer, men også har en særligt veludviklet pædagogisk værktøjskasse. Måske var det grunden til, at en lang række tømrerelever var mødt op og dannede et espalier af flag, som prisvinderen skulle igennem på sin vej mod scenen.

Jacob Carl Pedersens fokus på elevernes trivsel og hans evne til at se potentialet i hver enkelt af dem var tydeligt i både indstillingen af ham og i talerne til ham ved prisoverrækkelsen. Her takkede elevrådsformanden ham blandt andet for at have lært eleverne om "det smukke tømrerfag" og have skabt en særligt god klasse.

I indstillingen til Byggeriets faglærerpris fra U/NORD Hillerød Tekniske Skole blev det fokus også beskrevet:

- Jacob støtter op om sine elever og forsvarer dem til enhver tid. Han er altid parat til at gøre den ekstra indsats, for at hans elever skal gennemføre deres uddannelse og skabe en faglig identitet. Jacob er den underviser, der går en ekstra mil. Han arbejder på usædvanlig vis med at skabe gode og konstruktive relationer både mellem elev og elev og elev og underviser.

Dygtige faglærere får flere til at søge erhvervsuddannelse

Også Uddannelsesforbundets næstformand, Morten Bay, havde flotte ord med:

- Du indbygger og udbygger relationer og er både stærk fagligt, pædagogisk og menneskeligt, lød det fra næstformanden.

Uddannelsesdirektør Tina Steinbrenner fremhævede i sin tale den store kontrast, der på den ene side er mellem den store mangel på dygtige faglærte og de alt for få unge, som søger ind på en erhvervsuddannelse - og de store konsekvenser det har og fortsat vil have for arbejdsmarkedet og samfundet, hvis ikke flere søger ind.

Men, understregede direktøren, dygtige faglærere som Jacob Carl Pedersen er præcis dét, der skal til for at løfte åget af fordomme overfor erhvervsuddannelserne, lød roserne fra direktøren.

Dygtige kollegaer

Prisvinderen selv fremhævede derimod først og fremmest sine kollegaer for "tips og tricks til, hvordan man styre 27 hormonsvækkede unge" og for at være dem, der har inspireret ham.

I alt 15 var i år nomineret til Byggeriets faglærerpris, som i år blev uddelt for tredje gang. Prisen er stiftet af Boligfonden Kuben og Uddannelsesforbundet for at sætte fokus på høj faglighed, stolthed og godt håndværk i den danske byggebranche.

Jacob Carl Pedersen har endnu ikke besluttet, hvad de 20.000 kroner, som følger med prisen, skal bruges til. Men overskriften bliver på den ene eller anden måde bæredygtighed et sted i Europa.

Fakta om Byggeriets Faglærerpris

• Byggeriets Faglærerpris uddeles af Uddannelsesforbundet og Boligfonden Kuben. Første gang, den blev uddelt, var i 2018, hvor tømrerlærer Mai-Britt Kristiansen fra Tradium i Randers vandt.
  • Formålet med prisen er at hædre en inspirerende byggefaglærer eller et byggefaglærerteam, som på usædvanlig vis har udmærket sig, brænder for at videregive viden og er en støtte for og bakker op om eleverne.
  • Der følger 20.000 kroner med prisen. Pengene skal give faglæreren eller teamet mulighed for at indhente ny viden og inspiration gennem en studierejse. Prisen skal dække rejseomkostninger, kursusafgifter, frikøb og eventuelle udgifter til formidling af udbyttet fra studieturen.