Prisvinder møder unge i øjenhøjde

Faglærer Chano Høst Kjærhus fra Learnmark i Horsens er entusiastisk og god til at fange de unges interesse. Det har han nu modtaget Byggeriets Faglærerpris for.

Begejstring, engagement og ikke mindst evnen til at møde unge i øjenhøjde.

Det er nogle af de karaktertræk, der blev fremhævet, da faglærer Chano Høst Kjærhus blev udnævnt til årets faglærer.

Udnævnelsen foregik på hans arbejdsplads Learnmark i Horsens, hvor et lille publikum var mødt op til arrangementet, der som alle andre er påvirket af corona-restriktionerne.

Til gengæld kunne interesserede følge med via Facebook.

Learnmarks direktør, Niels Yde, fortalte, at de positive karaktertræk blandt andet viser sig, når Chano Høst Kjærhus arbejder med brobygning, Skills og ”Det rullende Learnmark”, hvor elever fra erhvervsskolen underviser elever fra grundskolerne.

- Du møder eleverne i øjenhøjde med et godt humør, blik for den enkelte og en fantastisk entusiasme. På den måde er du en fantastisk rollemodel, sagde direktøren.

To undervisere er årets faglærere

Boligfonden Kuben og Uddannelsesforbundet står bag prisen, som i fællesskab blev overrakt af Sidse Buch, direktør i Kuben og Hanne Pontoppidan, der er formand for Uddannelsesforbundet.

Sidse Buch fremhævede, at Kuben de senere år har haft fokus på det gode håndværk, at kunne noget med sine hænder og have en faglig stolthed.

- Det er en hjertesag for os at få unge mennesker til at tage en byggefaglig erhvervsuddannelse, for i fremtiden har vi brug for rigtig mange kreative og dygtige unge til blandt at bygge huse og energirenovere. Og det er du en kæmpe eksponent for, sagde hun og pegede på Chano Høst Kjærhus.

Hun forklarede at udvælgelsesprocessen havde været svær, for mange dygtige lærere var indstillet til prisen. Til sidste blev fem valgt ud, og i sidste ende kunne udvælgelseskomiteen ikke vælge mellem to af de nominerede. Derfor modtog Jacob Carl Pedersen fra U/NORD Hillerød Tekniske Skole også prisen i slutningen af august. Derfor kan to undervisere i år helt ekstraordinært kalde sig årets faglærer.

Rammer mesterligt godt

Hanne Pontoppidan ønskede tillykke og fortalte om den komplekse opgave, en faglærer udfører.

- Vi har brug for dygtige faglærere, som viser vejen og pakker faget ud for de unge. De skal hjælpe dem til at blive dygtige håndværkere og samtidig danne dem til at blive kritiske, kompetente borgere resten af deres liv, sagde hun.

Det kræver, at man kan sit fag, og at man er en dygtig pædagog, fremhævede formanden for Uddannelsesforbundet.

- Med gejst og humor kan man fange de unge på deres præmisser. Det er vigtigt, at man fanger de unge der, hvor de er, og du rammer dem mesterligt godt. Du får fat i unge mennesker, som måske ikke engang har valgt faget endnu, sagde hun.

Må have gjort et eller andet godt

Med de synlige beviser for prisen i hånden satte Chano Høst Kjærhus ord på, hvad der driver ham i hverdagen.

- Jeg har så sent som i morges været ude på en skole, hvor jeg tidligere har haft nogle elever. De kunne ikke lade være med at rende forbi vinduerne og lige vinke ind. Og det er det, der er megafedt. De vil gerne hilse på mig, så jeg må have gjort et eller andet godt ude på skolerne, og det vil jeg fortsætte med lige så mange år, som eleverne synes, det er motiverende at have mig derude, sagde årets faglærer.

Fakta om Byggeriets Faglærerpris

• Byggeriets Faglærerpris uddeles af Uddannelsesforbundet og Boligfonden Kuben. Første gang, den blev uddelt, var i 2018, hvor tømrerlærer Mai-Britt Kristiansen fra Tradium i Randers vandt.
  • Formålet med prisen er at hædre en inspirerende byggefaglærer eller et byggefaglærerteam, som på usædvanlig vis har udmærket sig, brænder for at videregive viden og er en støtte for eleverne.
  • Der følger 20.000 kroner med prisen. Pengene skal give faglæreren eller teamet mulighed for at indhente ny viden og inspiration gennem en studierejse. Prisen skal dække rejseomkostninger, kursusafgifter, frikøb og eventuelle udgifter til formidling af udbyttet fra studieturen.