Steen og Peter prøvede det sidste år – hvem skal være de næste?

Politiken uddeler senere på året endnu engang avisens ni undervisningspriser. Elever, kolleger, ledere eller andre kan frem til den 13. oktober indstille en lærer, som de mener fortjener en særlig hyldest – læs her, hvordan I som skole kan bakke op om initiativet.

Peter Stenfeldt Mathiasen fra Marstal Navigationsskole og Steen Alexandersen fra FGU Sydøstjylland oplevede begge at blive anerkendt for deres arbejde med en nominering til Politikens Undervisningspris 2023.

”Jeg blev meget, meget rørt over nomineringen – den gik lige i hjertekulen”, sagde en glad Peter Stenfeldt Mathiasen dengang. Også Steen Alexandersen var stolt over sin nominering.

Nu er det tid til at finde ud af, hvem der skal med i opløbet i år, når Politiken og VILLUM FONDEN den 20. november igen uddeler Politikens Undervisningspris. Og du kan gøre dit til, at det bliver netop din kollega, som bliver anerkendt.

Både lærere og mestre kan indstilles

Der bliver uddelt priser inden for tre hovedkategorier: Grundskolen, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.

Igen i år er det dog muligt også at indstille lærere fra andre skoletilbud – for eksempel FGU eller STU. Det kræver, at man vælger ’Andet’ som kategori i indstillingen. Indstillede under Andet vil indgå i gymnasie-kategorien, når et fagligt panel skal udpege de nominerede.

Politiken og VILLUM FONDEN uddeler i alt ni priser. Én hovedpris à 75.000 kroner i hver af de tre kategorier samt en række særpriser à 25.000 kroner. Blandt andet Lærepladsprisen, som går til en mester eller svend, der på særlig vis formår at vise vejen for sine lærlinge eller praktikanter.

Sådan kan I bakke op om Politikens Undervisningspris

Formålet med priserne er at hylde den gode undervisning i grundskolen, gymnasierne, på erhvervsskolerne og i virksomhederne.

På jeres skole kan I bidrage med at få de gode lærerhistorier frem i lyset ved at:

• Sprede budskabet: Med plakater, opslag eller lignende kan I gøre elever og forældre opmærksomme på, at de har mulighed for at indstille den eller de lærere, som de oplever gør en forskel. Politiken har samlet diverse materiale til netop det formål – blandt andet billeder og video til deling på sociale medier.

Find materialet her

• Sende en indstilling afsted: Hvis du har en kollega (det kan også være et helt team), som du oplever griber, inspirerer og gør verden større for sine elever, så kan du sagtens indstille vedkommende. Ledere har samme mulighed. Det kan også være, at du samarbejder med en mester eller svend, som du synes fortjener Lærepladsprisen.

Du kan indstille her

Fristen for indstilling er den 13. oktober.

På Danmarkskortet på siden her kan du løbende følge med i, hvem der bliver nomineret.​​​​​​