Få indflydelse på din og kollegernes hverdag – bliv TR

Som tillidsrepræsentant kan du gøre en forskel for dine kolleger og din arbejdsplads og samtidig blive styrket personligt og fagligt.

Uddannelsesforbundet bygger på dygtige lokale tillidsrepræsentanter (TR). Som TR er du kollegernes repræsentant på arbejdspladsen.  

Du er dermed vigtig for at sikre, at løn og ansættelsesvilkår samt dine og kollegernes rettigheder bliver fulgt og respekteret af ledelsen.

Du har desuden mulighed for at indgå lokale aftaler med ledelsen, som kan bidrage positivt til for eksempel arbejdsmiljøet og udviklingen af jeres arbejdsplads. 

Tre gode grunde til at blive tillidsrepræsentant 

  1. Du får indflydelse. Som TR er du et vigtigt bindeled mellem ledelsen og dine kolleger. En række vilkår bliver forhandlet og aftalt ude på de enkelte arbejdspladser. Derfor har du som TR også en vigtig opgave, da du på nogle områder har rollen som forhandler. Du bliver gennem samarbejdssystemerne taget med på råd og får mulighed for at påvirke din arbejdsplads og få indflydelse på vigtige beslutninger.   
  2. Du bliver en del af stærkt fællesskab. Du får en langt større berørings- og kontaktflade på din arbejdsplads. Du får også et stort netværk på tværs af din egen organisation og andre arbejdspladser, som du kan trække på både fagligt og personligt. 
  3. Du udvikler dig personligt. Som TR får du grundlæggende skærpet dine kompetencer fagligt og personligt. Du bliver trænet i at forhandle og kommunikere med en større personlig gennemslagskraft. 

Kontakt

Hvad får du ud af at være TR? 

Du får en dybere indsigt i rammerne for din arbejdsplads og indflydelse ved at komme tættere på beslutningerne. 

Som TR får du gode muligheder for at få styrket dine kompetencer og blive udviklet både personligt og fagligt. Bliver du bidt af det faglige arbejde, har du også gode muligheder for at blive valgt til sektionsbestyrelser eller foreninger i Uddannelsesforbundet og bidrage med dine erfaringer og holdninger.  

Vi har sørget for, at du får tid og løn til at tage dig af tillidsrepræsentantopgaverne gennem overenskomsten. 

Som TR er du særligt beskyttet mod afskedigelse, fordi du som TR skal kunne være tryg ved at sige din mening og give ledelsen modspil uden at frygte, at det koster dig jobbet. 

Sådan bliver du TR 

I skal være mindst fem kolleger omfattet af Uddannelsesforbundets overenskomst på din arbejdsplads, før I har ret til at vælge en TR.  

Er der allerede en TR, har han eller hun ansvaret for, at der bliver afholdt valg af tillidsrepræsentant hvert andet år. Du kan op til valget melde dit kandidatur. 

Hvad skal der ellers til for at blive TR? 

Der er nogle få formelle betingelser, der skal til for at blive tillidsrepræsentant: 

  • Du skal være medlem af Uddannelsesforbundet 
  • Du skal have været ansat mellem 6-12 måneder år på din arbejdsplads på valgtidspunktet. Den præcise periode afhænger af dit ansættelsessted. 
  • Du må ikke være leder af en afdeling. 

De mere uformelle er, at du skal have lyst til: 

  • At varetage dine kollegers vilkår og interesser.  

  • At finde gode løsninger. 

  • At være tæt på beslutningerne. 

  • At få samarbejdet til at fungere. 

Du kan læse om valg af TR i vores TR-håndbog: Processen ved valg af tillidsrepræsentant

Vidste du?  

  • At du som TR ikke behøver være verdensmester i faglige råd og overenskomstspørgsmål. Du bliver klædt på til det grundlæggende af os, og vi viser dig, hvor du kan finde flere svar og mere rådgivning inden for området. Husk, du er altid velkommen til at ringe til os. 
     

  • At du sagtens kan blive TR, selvom du er ny i faget. Du skal blot have været ansat i mindst 6-12 mdr. på din arbejdsplads.  
     

  • At en TR ikke behøver være hård i filten. Din vigtigste egenskab er at være empatisk, for du møder mange forskellige mennesker, som du skal hjælpe og rådgive.  

  • At du som TR bliver brobygger mellem kolleger og ledelse, og derfor handler det om at skabe gode relationer til begge parter. Du samarbejder med ledelsen om personaleforhold, støtter dine kolleger i samtaler med ledelsen og er med til at forhandle vilkår. Det meste af arbejdet og tiden går med at sikre den daglige trivsel og udvikling på arbejdspladsen.  
     

  • At du ikke er alene. Hvis I har en klub eller forening på din arbejdsplads, bliver du formand for den. Det er her, I drøfter hvilke holdninger, du skal fremlægge for ledelsen, og hvilke initiativer du skal tage. Du handler derfor ikke på egen hånd, men på mandat fra din kolleger.