Processen ved valg af tillidsrepræsentant

Valg af TR og eventuelt TR-suppleant er vigtigt og bør ske hvert andet år. Læs om processen her.

Der er få, men vigtige ting, du og dine kolleger skal være opmærksomme på, når der skal vælges TR.

Husk dette, når I skal afholde valg

• Aftal, hvem der står for det praktiske med at gennemføre valget.
  • Oplys alle, der er omfattet af overenskomsten om, hvor og hvornår valget foregår.
  • Husk også at informere medarbejdere på orlov, uddannelse og ferie. De har også stemmeret.
  • Oplys, hvad valget drejer sig om. Er det for eksempel både TR og TR-suppleant, der skal vælges.
  • Oplys, at kun medlemmer kan stille op.
  • Hvis der er flere kandidater, skal der være en afstemning.
  • Aftal, om I stemmer ved håndsoprækning eller skriftligt.
  • Nedsæt et stemmeudvalg, som tager sig af stemmeoptællingen.
  • Den kandidat med flest stemmer er valgt.

Hvis der kun er opstillet én kandidat, er der ikke krav om at gennemføre en afstemning.

Tal med Uddannelsesforbundet, hvis I er i tvivl om, hvad der vil være bedst.

TR’s første opgave efter valget

Informér alle kolleger om, at du og eventuelt TR-suppleant er valgt. Også de kolleger, som ikke deltog i valghandlingen.

Informér også ledelsen om valget. Skriv for eksempel, at du ser frem til samarbejdet, og oplys dem, at Uddannelsesforbundet sender er skriftlig anmeldelse til skolen.

Indberet til Uddannelsesforbundet, at du og/eller TR-suppleant er valgt. Det gælder både ved nyvalg og genvalg. Når Uddannelsesforbundet har godkendt valget og har givet skriftlig besked til din ledelse, er valget gyldigt.

Som udgangspunkt træder din beskyttelse som tillidsrepræsentant i kraft, når du har informeret ledelsen om valget. Men ledelsen har formelt en frist på tre uger, efter at de har modtaget den skriftlige meddelelse fra Uddannelsesforbundet, til at gøre indsigelse imod valget

Typiske spørgsmål om valg af TR