Uddannelsesforbundet: Virkelig godt, at der nu kommer hjælp til EGU

Et bredt flertal i Folketinget er enig om at afsætte 61,5 millioner kroner til en pakke, som skal være med til at sikre, at blandt andet flere på erhvervsgrunduddannelsen (EGU) kan komme i praktik i en virksomhed.

61,5 millioner kroner i 2020. Så meget er der nu afsat i en samlet pakke, som skal hjælpe med at fastholde eleverne på erhvervsuddannelserne og sikre, at flere elever på erhvervsgrunduddannelsen (EGU) kan komme i praktik i en virksomhed.

"Det er noget, vi virkelig har kæmpet for politisk, så det er dejligt at se, det lykkes."
Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbund

Det vækker glæde hos Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet.

- Det er noget, vi virkelig har kæmpet for politisk, så det er dejligt at se, det lykkes, lyder det fra formanden.

Aftalen om pakken kommer, efter at det blev påpeget, at man med den AUB-aftale, som blev vedtaget for nyligt, og som gav 90 procent i tilskud til nye lærlinge fra erhvervsuddannelserne, stillede EGU-eleverne dårligt.

For mens AUB-aftalen dækker 90 procent af udgifterne, hvis en virksomhed ansætter en lærling fra erhvervsuddannelserne, gælder det ikke for EGU-elever, som dermed blev langt dyrere for virksomhederne. Det skal de 61,5 millioner kroner blandt andet være med til at udligne.

Ekstra undervisning på erhvervsuddannelser

Men aftalen er ikke kun godt nyt på EGU. Også på erhvervsuddannelserne giver aftalen fornyet håb for de elever, som står et sårbart sted efter corona-nedlukningen.

Med pakken kan elever på erhvervsuddannelserne nemlig efter individuel vurdering få op til fire ugers ekstra undervisning, inden de aflægger grundforløbsprøven. Det er også besluttet, at for de elever, der måtte vælge at starte forfra på et grundforløb, vil det i andet halvår af 2020 ikke tælle med som et uddannelsesforsøg.

- Ingen adgang til værksteder eller dårligere mulighed for at finde læreplads kan have bremset nogle elever på erhvervsuddannelserne og på erhvervsgrunduddannelsen for at kunne komme godt videre med deres uddannelse. Corona har uden tvivl sat sine spor i de unges forår, men forhåbentlig hjælper pakken med, at nedlukningen ikke sætter varige aftryk på de unges videre uddannelse, siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i en pressemeddelelse.

Hanne Pontoppidan tager godt imod, at der nu bliver mulighed for forlængelse af undervisningen.

- Vi er rigtig glade for, at der har været politiske vilje til at sikre de unge den nødvendige ekstra undervisning, så de kan komme videre ed deres erhvervsuddannelse.