
Menu
Siden august 2023 har trivselskommissionen arbejdet med at belyse trivselsudfordringerne blandt danske unge.
Den 25. februar udkom så kommissionens 35 anbefalinger. Flere af dem fremhæver, at ungdomsuddannelser og FGU spiller en central rolle i forhold til at skabe et inkluderende og motiverende læringsmiljø, der smitter positivt af på unges trivsel.
Herunder har vi samlet, hvad vi synes, du bør vide om anbefalingerne.
Trivselskommissionen peger helt grundlæggende på, at der er behov for en ny forståelse af trivsel og med den også et nyt sprog for, hvordan vi taler om trivsel og mistrivsel.
Kommissionen mener, at der har været en tendens til at sygeliggøre mistrivsel. Det er dog vigtigt at skelne mellem sygdom og mistrivsel, fremhæver den.
Anbefalingerne lyder også, at ungdomsuddannelserne skal have en tidssvarende pædagogisk praksis, som sikrer, at de unge:
Den pædagogiske praksis bør fokusere på inklusion, for eksempel ved at inddrage ressourcepersoner med relevant faglig viden, når det er nødvendigt for den unges trivsel og for klassefællesskabet. Og den unge skal have medindflydelse på egen dagligdag, lyder det i anbefalingerne.
Grundskoler skal være smartphonefrie, og alle ungdomsuddannelser og FGU bør have en skærmpolitik, så smartphones og andre digitale enheder ikke forstyrrer undervisningen.
En anden anbefaling lyder, at skoler bør have installeret firewalls, så det er muligt at kontrollere, hvilke internetsider eleverne har adgang til. Formålet er at fastholde et fokus på læring, når de unge er i skole.
Kommissionen ønsker, at de nationale trivselsmålinger på ungdomsuddannelserne bliver justeret, så de i højere grad har blik for trivslen blandt for eksempel elever med handicap og LGBT+-elever.
For at mindske præstationspresset blandt eleverne anbefaler kommissionen også en ændring af karakterskalaen.
Endelig anbefaler trivselskommissionen, at ungdomsuddannelser og FGU laver studiestarten alkoholfri, og at hver enkelt skole har en klar alkoholpolitik.
Og anbefalingerne lægger op til, at der tages initiativer såvel lokalt som nationalt i forhold til at sikre, at de unge kan få studieliv og frivilligt engagement til at hænge bedre sammen.
Rapportens konklusioner understreger, at du som lærer og vejleder har en afgørende betydning for de unges trivsel og udvikling. Trivselskommissionen anbefaler derfor, at ungdomsuddannelserne får opdateret den pædagogiske praksis med blik for, hvordan I bedst støtter eleverne i både deres læring og personlige trivsel.
Der er for nu tale om anbefalinger, som det i første gang omgang er op til de enkelte skolers ledelse at bære videre. De kan blandt andet danne grundlag for en trivselsindsats og drøftelser mellem lærere, vejledere og ledelse lokalt på jeres skole.