
Menu
En medarbejder kom i december 2020 til skade, da hun arbejdede hjemme og faldt over en kasse på gulvet på vej fra køkkenet til sit arbejdsbord. Hun havde netop tændt kaffemaskinen – noget, parterne var enige om havde naturlig tilknytning til arbejdet.
Ankestyrelsen afviste oprindeligt at anerkende ulykken som en arbejdsskade, fordi hun faldt over en kasse med private ejendele, som ikke havde forbindelse til arbejdet. Det synspunkt underkendte først by- og landsret – og altså nu senest også Højesteret.
Højesteret slog fast, at:
Der blev i afgørelsen lagt væk på, at ulykken skete som led i arbejdet – og at hjemmets indretning må betragtes som en del af de forhold, arbejdet foregår under. Derfor må arbejdsgiveren bære risikoen, også selv om det er hjemmets egne ting, der udløser ulykken.
Denne dom er vigtig, fordi den:
Læs mere her:
Læs mere her:
Det er vigtigt at huske på, at arbejdsgivere har pligt til at forsikre deres medarbejdere mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Det er derfor et forsikringsselskab, der varetager arbejdsskadesager og udbetaler erstatning.
Hvis du oplever, at højesterets afgørelse får ledelsen til at blive mere tilbageholdende med at give medarbejdere mulighed for at arbejde hjemme – måske fordi de opfatter kravene til arbejdsmiljøet som omfattende eller uklare, eller af frygt for flere arbejdsskadesager – så husk, at både du som TR og AMR kan spille en vigtig rolle. I kan være brobyggere mellem medarbejdernes ønsker og arbejdsgiverens ansvar og dermed bidrage til, at hjemmearbejde forbliver en tryg og attraktiv mulighed for begge parter.