Regler for hjemmearbejde

I takt med at hjemmearbejde er blevet en fast del af hverdagen på mange arbejdspladser, er det vigtigt, at du ved, hvilke regler og rammer der gælder. Hjemmearbejde kan give fleksibilitet og øget trivsel, men det stiller også krav til både arbejdsgiver og medarbejder.

Det er ikke lovpligtigt at tilbyde hjemmearbejde, men det kan aftales individuelt eller kollektivt. 

Det kan være en god idé, at I enten på arbejdspladsen eller for de enkelte medarbejdere, der arbejder hjemme, laver en klar aftale – gerne skriftligt – der fastlægger:

  • Omfanget af hjemmearbejde.
  • Arbejdstider og tilgængelighed.
  • Forventninger til opgaver og resultater.
  • Opsigelsesvarsel for aftalen om hjemmearbejde.

Som TR kan du spille en vigtig rolle i at sikre, at aftalerne er rimelige og følger overenskomstens bestemmelser.

Gode råd til TR:

  • Vær opdateret på arbejdsgiverens politik for hjemmearbejde – og bed om indflydelse.
  • Tag hjemmearbejde op i samarbejdsudvalget (MED eller SU).
  • Hjælp medlemmerne med at forstå deres rettigheder og muligheder.
  • Følg løbende op på trivsel og arbejdsmiljø – også hos dem, der arbejder hjemme.

Arbejdsmiljøet er arbejdsgivers ansvar – også i jeres hjem

Arbejdsgiveren har ansvar for arbejdsmiljøet, uanset hvor arbejdet bliver udført. Det vil også sige under hjemmearbejde. 

Det betyder blandt andet, at:

  • Arbejdspladsen skal være indrettet forsvarligt (stol, bord, belysning med videre).
  • Der skal tages hensyn til ergonomi og pauser.
  • Arbejdsskader kan stadig anerkendes, hvis de sker under arbejdet hjemmeDet kræver, at man er kommet til skade som følge af arbejdet for at være omfattet af arbejdsskadesikringsloven. Det vil altid bero på en konkret vurdering, om arbejdet eller private forhold var årsagen til skaden. Ankestyrelsen slår i en principmeddelelse fast, at medarbejdernes færden skal have haft en nødvendig eller naturlig forbindelse til arbejdet, for at en skade er omfattet af loven. 

Som TR bør du sikre, at arbejdsgiveren – for eksempel gennem AMR eller arbejdsmiljøorganisationen på arbejdspladsen – informerer og vejleder medarbejdere om, hvordan de bør indrette hjemmearbejdspladsen.

Ansvar gælder også ved frivilligt hjemmearbejde

Der står ikke noget i arbejdsmiljøloven eller bekendtgørelser, der begrænser arbejdsgiverens ansvar til kun at gælde, hvis hjemmearbejde er pålagt eller aftalt af arbejdsgiver. Ansvaret gælder uanset arbejdssted så længe arbejdet udføres som led i ansættelsesforholdet.

IT og datasikkerhed

Hjemmearbejde øger kravene til IT-sikkerhed. Det er vigtigt, at arbejdsgiveren:

  • Sørger for sikker adgang til systemer.
  • Informerer om retningslinjer for datasikkerhed.
  • Stiller nødvendigt udstyr til rådighed.

Som TR kan du være med til at sikre, at medarbejderne ikke bliver pålagt urealistiske krav om selv at stille udstyr til rådighed.

Andre opmærksomhedspunkter

Det psykiske arbejdsmiljø

Det er vigtigt, at arbejdstid og fritid ikke flyder sammen – en udfordring mange kan opleve ved hjemmearbejde.

Det kan også svække følelsen af at være en del af et fællesskab på arbejdspladsen, hvis man arbejder meget hjemme.

Hvis I har medarbejdere, der ofte har hjemmearbejde, så kan du være opmærksom på løbende at følge op på, hvordan vedkommende trives. 

Indflydelse og ligebehandling

Som TR kan du også være opmærksom på, at hjemmearbejde ikke må skabe A- og B-hold. Muligheden for hjemmearbejde skal være baseret på saglige kriterier og tilbydes lige for alle, hvor det er relevant. Samtidig skal medarbejdere, der arbejder hjemme, stadig have adgang til information, sparring og udvikling.