Fagbevægelsesbosser: Vi vil ikke tolerere krænkende adfærd

I et åbent brev sender Hanne Pontoppidan og 52 andre forbundsformænd og -kvinder fra fagforbundene i FH et klart signal om, at chikane, diskrimination og krækende adfærd er helt uacceptabelt på danske arbejdspladser.

- I fagbevægelsen kæmper vi for gode løn- og arbejdsvilkår for alle. Uanset køn, seksuel orientering, oprindelse og religion.

Sådan begynder et åbent brev fra 53 formænd og -kvinder i de fagforbund, som udgør kernen i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH). Brevet skal være med til at sætte gang i et opgør med sexisme og krænkelser i alle former på danske arbejdspladser.

Brevet sætter ikke bare lys på, hvad der skal gøres på arbejdspladserne. Det indeholder også et løfte om, at de faglige organisationer skal se indad og selv tage et opgør i egne rækker, hvor sexisme og chikane også som på arbejdspladserne kan trives.

- Vi vil i fagbevægelsens top gå forrest for at bidrage til den kulturændring, der skal til. Og vi skal også se indad. For de samme sexistiske kulturer og strukturer kan også findes hos os selv – i de fagpolitiske magtrum og på arbejdspladserne i fagforeningerne, skriver forbundsformændene – og –kvinderne i brevet.