Efter Uddannelsesforbundets kamp for AMU-lærere: Nye udmeldinger fra ministerium

Bekymringen hos mange AMU-lærere er nu delvist imødekommet af nye udmeldinger fra Undervisningsministeriet.

Mens det meste af Danmark er lukket ned, og de fleste lærere underviser digitalt, møder lærerne på blandt andet en række certifikatkurser på AMU stadig fysisk op på job hver dag. De er undtaget fra nedlukning, så der skal stadig undervises i lastbiler, svejsekabiner og på førstehjælpskurser.

Det har fået en række utrygge undervisere til at kontakte Uddannelsesforbundet, som har kæmpet hårdt for at få Børne- og Undervisningsministeriet til at stille krav til værnemidler og testning af både kursister og lærere. Nu er ministeriets hjemmeside så blevet opdateret med nye spørgsmål og svar for gennemførelse af de dele af AMU-certifikatkurserne, hvor afstandsanbefalingen om to meter ikke kan overholdes.

Nye retningslinjer skaber mere tryghed

Det fremgår blandt andet på Undervisningsministeriets hjemmeside, at AMU-udbyderne, når de indkalder kursister til certifikatkurser, skal gøre opmærksom på, at der benyttes mundbind eller visir under hele kursets gennemførelse, hvis man ikke kan overholde afstandsanbefalingen på to meter.

"Vi kunne godt have ønsket os, at man var gået endnu videre. Men dette vil skabe tryggere arbejdsvilkår, og vi ser det som en imødekommelse af vores opråb om at forbedre trygheden for AMU-lærerne."
Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet.

Af de opdaterede svar fremgår det også, at ingen kursister eller undervisere må møde op til certifikatkurser, hvis de har symptomer, er testet positiv eller er nær kontakt til en person, der er smittet med COVID-19. Man anbefaler også, at både kursister og lærere lader sig teste en gang ugentligt.

- Det har været helt afgørende for os, at man beskytter de lærere, som møder fysisk op på job hver dag, og som ikke kan holde to meters afstand, som for eksempel kørelærere, de, der underviser i førstehjælp, eller undervisere i svejsning, forklarer Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.

Hun så gerne, at man var gået endnu videre.

- Vi kunne godt have ønsket os, at man var gået endnu videre. Men dette vil skabe tryggere arbejdsvilkår, og vi ser det som en imødekommelse af vores opråb om at forbedre trygheden for AMU-lærerne.