Det siger statistikken om eleverne i 10. klasse

Tænketanken DEA har set nærmere på eleverne i den kommunale 10. klasse og deres faglige udbytte af uddannelsen. Få analysens hovedkonklusioner her.

Formår den kommunale 10. klasse at give eleverne et fagligt løft, der giver adgang til flere ungdomsuddannelser? Hvilke ungdomsuddannelser vælger elever i den kommunale 10. klasse? Og hvordan matcher elevgrundlaget i den kommunale 10. klasse henholdsvis FGU og regeringens bud på en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasielinje EPX? 

Disse spørgsmål har tænketanken DEA søgt svar på i en ny analyse, der bygger på registerdata om elever, der færdiggjorde 9. klasse i årene 2017-22 (uden 2020). 

Formålet med analysen 

Med sit udspil til en reform af ungdomsuddannelserne lægger regeringen op til at afskaffe den kommunale 10. klasse som selvstændigt tilbud. De elever, der i dag vælger 10. klasse, skal i stedet på EPX eller FGU, alt afhængig af om de består folkeskolens afgangseksamen. 

Med analysen har DEA ønsket at undersøge eleverne i den kommunale 10. klasse for med deres ord at: forstå, hvilke potentielle sideeffekter afskaffelsen af den kommunale 10. klasse kan have.  

Analysens konklusioner

DEA konkluderer, at elever, som tager den kommunale 10. klasse uden at have bestået folkeskolens afgangseksamen, ligner eleverne på FGU, når det gælder forældres uddannelsesbaggrund, køn, skolefravær og resultater i de nationale tests. De er dog yngre, er i højere grad af anden etnisk baggrund og har færre lægebesøg. 

Hver ottende elev i den kommunale 10. klasse får løftet deres karaktergennemsnit til over seks, som bliver karakterkravet til STX, hvis regeringens udspil bliver vedtaget.

Kun få elever, der ikke bestod folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse, bliver løftet til at bestå deres 10. klasses afgangseksamen. 

Herunder udvalgte hovedkonklusioner fra analysen

  • Andelen af en 9. klasses årgang, som starter i den kommunale 10. klasse, har ligget stabilt på 15-16 procent siden 2017. Det svarer til 10.000 elever årligt. 
  • Hver sjette elev i den kommunale 10. klasse har ikke bestået folkeskolens 9. klasses afgangseksamen. Ifølge regeringens udspil, vil de skulle på FGU, hvis EPX’en bliver vedtaget. Det svarer til 1.700 elever årligt.
  • Elever, som ikke har bestået 9. klasses afgangseksamen, og som tager den kommunale 10. klasse, ligner elever på FGU, når det gælder forældres uddannelsesbaggrund, køn, resultater i de nationale tests og mængden af fravær i 9. klasse. De afviger dog fra FGU-eleverne, når man ser på etnisk herkomst, alder og antal lægebesøg. 
  • Når det gælder efterskoleelever, så ligner de elever, som falder fra 10. klasse for dernæst at starte i den kommunale 10. klasse – årligt cirka 450 elever - typisk ikke eleverne på FGU. Deres forældre har blandt andet oftere en gymnasial baggrund.
  • Få elever uden en bestået afgangseksamen i 9. klasse (cirka fire procent) bliver løftet til at bestå deres afgangseksamen i 10. klasse. Det svarer til 400 elever årligt. 
  • Hver ottende elev i den kommunale 10. klasse får løftet deres karaktergennemsnit til over 6. Det svarer til 1.100 elever årligt. 
  • Hver fjerde elev i den kommunale 10. klasse opfylder reformudspillets karakterkrav til STX og HHX allerede i 9. klasse. Det svarer til 2.400 elever årligt. Og flertallet af dem (to ud af tre) starter på en gymnasial uddannelse efter 10. klasse.