Det er ikke rimeligt at flytte lærerne længere ned i vaccinekøen

Regeringens udspil til at ændre vaccinestrategi vil betyde, at lærerne ikke længere vil blive vaccineret mod COVID-19 før den store gruppe af danskere, som ikke varetager samfundskritiske funktioner eller er særligt sårbare. Det er urimeligt, lyder det fra Uddannelsesforbundet formand.

- Lærerne varetager samfundskritiske funktioner – sådan har det jo lydt tidligere. Netop derfor er politikerne klar til at åbne flere uddannelsessteder under corona-pandemien. Derfor er det også urimeligt, at politikerne så ikke samtidig har blik for, at lærere bør vaccineres før den del af befolkningen, som ikke tilhører risikogrupper, og som ikke udsættes for samme pålagte smittefare.

Sådan lyder det fra Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.

Regeringen har lagt op til at ændre vaccinestrategien for den del af befolkningen, som tilhører vaccinegrupperne 10,11 og 12. Netop pædagogisk personale som lærere tilhører ”Andre samfundskritiske funktioner”, der er gruppe 11 i den udmeldte vaccinestrategi.

- Vi har i Uddannelsesforbundet medlemmer, der har været fysisk på arbejde med elever og kursister gennem hele nedlukningen af landet, og vi er ved gradvist at genåbne resten uddannelserne nu. Lærerne er i en situation, hvor de bliver påført en smitterisiko, og derfor er det helt urimeligt, hvis de ikke kan komme til at blive vaccineret før deres alder tilsiger det, siger Hanne Pontoppidan.