Dansk Flygtningehjælp stopper sprogskolerne Lærdansk

Grundet store tab har Dansk Flygtningehjælp besluttet af afvikle sprogskolerne Lærdansk over hele landet. Det er helt nødvendigt at fastlægge rimelige og landsdækkende takster for sprogundervisning, lyder opfordringen det fra Uddannelsesforbundets formand.

Dansk Flygtningehjælp afvikler sprogskolerne Lærdansk, som de driver for en række kommuner rundt om i landet. Det skyldes store tab og ustabil omsætning, oplyser Dansk Flygtningehjælp. De afvikler samtidig deres tolkebistand.

- De økonomiske vilkår for at operere på integrationsområdet er blevet betydeligt vanskeligere med gebyrer og egenbetaling af danskundervisning og tolkning. Desuden opererer vi på et område, hvor kommunerne hjemtager flere opgaver og presser priserne på de opgaver, der udbydes, forklarer Dansk Flygtningehjælp i en pressemeddelelse om baggrunden for at afvikle deres sprogcentervirksomhed overalt i landet. Corona-pandemien har yderligere forstærket ”de vanskelige markedsvilkår”.

Beslutningen er blevet truffet med beklagelse, men den har været nødvendig, hedder det yderligere i pressemeddelelsen, hvor Dansk Flygtningehjælp også takker de ansatte for deres fantastiske resultater og understreger, at de er kede af at sige farvel til de ”mange dygtige og engagerede medarbejdere, det kommer til at berøre”.

Bør vække eftertanke

Det er en ualmindeligt trist nyhed, mener Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.
- Det er hamrende ærgerligt, at en dygtig udbyder af danskuddannelse trækker sig, fordi det økonomisk ikke kan hænge sammen at drive sprogcentre, siger hun og understreger, at det bør vække eftertanke.

- Vi har sagt det igen og igen: Der bør være rimelige og landsdækkende takster for danskuddannelse her i landet. At en så erfaren aktør på danskuddannelsesområdet har måtte kaste håndklædet i ringen på grund af helt utilstrækkelige takster bør i dén grad vække stof til eftertanke, og give anledning til, at man får lavet faste, landsdækkende og tilstrækkelige takster på området. Det er helt nødvendigt, pointerer hun.

Uddannelsesforbundet i tæt kontakt med TR

Afviklingen af sprogskolerne vil ske i takt med, at kontrakter udløber eller i overensstemmelse med opsigelsesfrister i de relevante kontrakter. De sidste af aftalerne ventes afviklet ved udgangen af 2021.

Uddannelsesforbundet er i tæt kontakt med tillidsrepræsentanterne på alle sprogskolerne og vil i dag sende en mail til alle berørte medlemmer.