OK24 – sådan bliver kravene ved det kommunale overenskomstbord

De seneste års høje inflation afspejler sig i kravene til de kommende kommunale overenskomstforhandlinger. Her har de kommunalt ansatte stillet krav om solide lønstigninger, mere fleksibilitet i planlægningen af arbejdet for den enkelte medarbejder og bedre rammer for tillidsrepræsentantens arbejde.

Forhandlingsfællesskabet har på vegne af Uddannelsesforbundet og andre fagforbund med kommunale medlemmer udvekslet krav til OK24 med KL (Kommunernes Landsforening). Her er betydelige lønstigninger til alle faggrupper et af hovedkravene.

- Der er ingen tvivl om, at vi skal have forbedret reallønnen i den kommende overenskomstperiode. Vi har set, hvordan der på det private arbejdsmarked er indgået toårige forlig med tocifrede økonomiske rammer. Der forventer vi også, at vi lander med et resultat for de kommunale medarbejdere, siger Uddannelsesforbundets formand Hanne Pontoppidan.

Uddannelsesforbundet medlemmer på kommunale overenskomster arbejder på kommunale sprogcentre, i ungdomsskolen og med beskæftigelses- og vejledningsindsatser i kommunerne.

Fleksibilitet i alle livsfaser

Et andet af hovedkravene ved det kommunale forhandlingsbord er bedre muligheder for at tilpasse arbejdslivet til den livsfase medarbejderne er i. Derfor er der blandt andet både stillet krav til seniorvilkår og bedre muligheder for at tilrettelægge arbejdet på den enkelte arbejdsplads og for den enkelte medarbejder.

-Alle ved jo, at der er mangel på arbejdskraft i den offentlige sektor, så der er brug for rammer for arbejdet, som gør det attraktivt at arbejde på kommunale arbejdspladser. Derfor er der behov for, at der er fleksibilitet i forbindelse med planlægningen af arbejdet, så der er balance mellem arbejdsliv og privatliv, uanset om man er oppe i årene, eller om man skal have et familieliv med små børn til at fungere, siger Hanne Pontoppidan.

Hun peger også på, at der ved overenskomstforhandlingerne desuden er behov for at få skabt bedre rammer for det lokale arbejde for tillidsrepræsentanterne.

Forhandlinger frem mod marts

Arbejdsgiverne går til forhandlingsbordet med krav om at sikre arbejdsudbuddet, økonomisk ansvarlighed og forbedrede rammer for ledelsen.

I løbet af januar begynder forhandlingerne for de kommunale medarbejdere. Når de fælles generelle krav er forhandlet på plads, skal Uddannelsesforbundet forhandle om de konkretet vilkår for lærere og vejledere.

Forhandlingerne mellem Forhandlingsfællesskabet og KL forventes først at blive færdige efter der er indgået en ny overenskomstaftale for de statsansatte, som forventes først i februar. Efter den plan, som er lagt mellem parterne, skal de kommunale forhandlinger afsluttes i midten af februar

Den nye overenskomst for alle offentligt ansatte skal træde i kraft 1. marts.

Se krav fra Forhandlingsfælleskabet og KL

Du kan både se kravene fra lønmodtager- og arbejdsgiversiden.

På uddannelsesbladet.dk

På uddannelsesbladet.dk kan du læse mere om, hvordan Uddannelsesforbundet har inddraget de krav til overenskomstforhandlingerne, som I medlemmer har stillet. Her kan du også læse, hvorfor Uddannelsesforbundets oprindelige OK24-krav om, at lønstigninger i kronebeløb, så lavtlønnede reelt fik mere ud af lønstigninger, ikke kommer på forhandlingsbordet.