Menu
Har dine elever svært ved at koncentrere sig og er trætte og uoplagte, kan det skyldes, at de har brugt for meget tid på digitale medier i stedet for at sove. Men i stedet for at gøre det til deres individuelle problem, kan du som underviser hjælpe dem til at blive klogere på, hvad der er på spil – og hvordan de i højere grad selv kan lære at styre deres adfærd på sociale medier.
"Når det handler om adfærdsdesignets spin, er det noget, vi alle bokser med."
- Digital dannelse og digital balance er noget, som alle unge og elever kunne have godt af at være bevidste om og reflektere over. De skal ikke tænke, at det kun er dem, der ligger i deres seng og scroller om aftenen, men at når det handler om adfærdsdesignets spin, er det noget, vi alle bokser med.
Det siger Katrine Kaas Hansen, digital uddannelseskonsulent hos Børns Vilkår, som sammen med Red Barnet, Medierådet for Børn og Unge samt Center for Digital pædagogik har været med til at udvikle nyt undervisningsmateriale om digital balance i hverdagen med støtte fra Børne- og undervisningsministeriet.
Det gratis materiale On-undervisning.dk lægger derfor både op til at lære de unge at finde en bedre digital balance i hverdagen for dem selv, men også til at reflektere over, hvorfor det kan være så svært at styre deres egen adfærd på de sociale medier.
Undervisningsmaterialet om digital balance er blot ét af de syv principper, som on-undervisning.dk behandler. Blandt de øvrige er digitale fællesskaber, digitale krænkelser med flere.
Når man i projektet har udviklet materialet til FGU, skyldes det, at det er en nyere uddannelsesinstitution med en lidt mindre materialebank – særligt i forbindelse med digital dannelse og trivsel.
Forud har man lavet målgruppeundersøgelser, hvor man blandt andet har spurgt underviserne på FGU om, hvad der gav mening at udvikle inden for området og i hvilket format, så materialet bedst muligt kan benyttes af målgruppen.
- Og det er her, at underviserne i særlig grad har peget på området ’balance i en digital hverdag’. Derfor startede vi der, fortæller Katrine Kaas Hansen, men oplyser, at materialet er relevant for alle elever på ungdomsuddannelserne.
Eleverne skal igennem arbejdet med materialet støttes i at finde den rigtige balance for dem selv og øge deres egen og andres trivsel på den måde. Men materialet lægger også op til at give dem en større viden om, hvad adfærdsdesign er, og hvordan det bliver brugt af virksomheder til at få dem til at blive længere på de sociale medier. Dermed kommer det op på ’et andet niveau’, understreger Katrine Kaas Hansen.
- Materialet lægger også op til en refleksion over, hvem det er, der har indflydelse på, hvordan medierne er bygget op, og hvad man kan gøre som enkeltindivid, men også på samfundsniveau. Vi er ikke interesseret i at komme med en løftet pegefinger for de unge. Vi er mere interesseret i at få dem til at forstå, hvorfor de ikke skal føle sig alene med at have svært ved at finde balancen selv.
- Vi lægger op til aktiviteter, der øger elevernes egne og fællesskabets handlekompetencer. Det kan være ved at lade eleverne finde de adfærdsdesign, som er i deres foretrukne medier, og lade dem selv undersøge, hvad de kan gøre for at styre dem. Det kan også være at lave aktiviteter, der styrker holdets fællesskab ved at lave fælles digitale udfordringer og handleplaner, siger Katrine Kaas Hansen.