Ny præcisering fra ministeren om registrering af arbejdstid

Beskæftigelsesministerens præcisering kan få betydning for den måde, ledelsen på arbejdspladsen beslutter at registrere arbejdstiden på.

Den 1. juli træder den nye lov om registrering af arbejdstid i kraft. Det betyder, at medarbejderes arbejdstid skal registreres. Sekretariatet i Uddannelsesforbundet har orienteret TR’erne om den nye lov på det årlige temakursus og på online-møder.

Det har været usikkert, hvor detaljeret arbejdstiden skulle registreres. Uddannelsesforbundet har ligesom FH vurderet, at arbejdstiden skulle registreres tidsnært, således at også placeringen på dagen skulle registreres. Det vurderede vi i sekretariatet, fordi lovens formål blandt andet er at sikre, at arbejdstagernes rettigheder vedrørende daglig hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer overholdes. En lærer, der arbejdede fra klokken 8-14 og igen fra klokken 19-20.30, skulle således have arbejdstiden registreret med den faktiske placering af arbejdstiden og ikke blot den samlede daglige arbejdstid.

Ledelsen forventes at se på ministerens svar

Nu melder beskæftigelsesministeren imidlertid ud, at det er ”tilstrækkeligt, at den enkelte lønmodtagers daglige arbejdstid registreres”. Ministeren mener dermed ikke, at det er nødvendigt at registrere placeringen af arbejdstiden. Det vil sige, at en lærer, der arbejder fra klokken 8-14 og igen fra klokken 19-20.30, blot skal have registreret 7,5 arbejdstimer på den pågældende dag. Ministerens svar betyder, at du som TR må forvente, at ledelsen vil arbejde ud fra, at det er tilstrækkeligt at registrere den daglige arbejdstid og ikke placeringen af den. Da det er ledelsens ansvar, at loven bliver overholdt, er det ledelsens beslutning, hvordan arbejdstiden skal registreres.

Hvis der er spørgsmål til loven eller ministerens svar, kan du kontakte din konsulent i Uddannelsesforbundet.

Læs Uddannelsesbladets artikel om kravet om at registrere arbejdstid