Det er nu afgjort, hvilke tre skoler som skal gå forrest og specialisere sig i, hvordan man skal arbejde med klimaudfordringerne på fremtidens erhvervsskoler. Regeringen har udpeget erhvervsskolerne Rybners i Esbjerg, TEC i hovedstadsområdet og Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier i Herning som tre nye klimaerhvervsskoler.
Skolerne skal arbejde målrettet med omlægning af energisektoren, grøn transport, klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri – og med at sprede deres viden til elever og i hele landet.
Pengene til klimaerhvervsskolerne blev oprindeligt afsat med finansloven for 2023, men det er altså først i dag, at der er blevet peget på de tre specifikke skoler, der skal løfte opgaven.
I Uddannelsesforbundet glæder formand Hanne Pontoppidan sig til at følge udviklingen.
- Jeg er især spændt på at se den spredningseffekt, der bare skal udspringe af indsatsen, for det bliver helt afgørende, at den viden, man får opbygget, reelt bliver tilgængelig for alle skoler, understreger formanden.
Hun undrer sig over det totale fravær af merkantile skoler, men håber ikke, det betyder, man er blind for de behov, der er, for at tænke bæredygtighed ind i alle fag.
- Nu vælger regeringen at satse på disse områder, men der er brug for at male lidt bredere med den grønne pensel og tænke hele vejen rundt. Grøn omstilling må ikke reduceres til at handle om byggeri, teknik, landbrug og transport, understreger hun.
- Den grønne omstilling giver masser af gode jobs til faglærte. Det er fantastisk. Men det stiller også krav til vores erhvervsskoler. Der er behov for nye maskiner, efteruddannelse af lærerne og undervisning i ny grøn teknologi, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i en pressemeddelelse.
Hvordan efteruddannelsen af underviserne skal foregå, fremgår ikke specifikt, men det bliver blandt andet også en af klimaskolernes opgaver at ”bidrage til faglig opkvalificering af underviserne”, fremgår det af pressemeddelelsen.
Hanne Pontoppidan peger på, at det bliver nødvendigt, at der bliver lagt en strategi for, hvordan man sikrer, at alle undervisere på landets erhvervsskoler får den viden, det kræver at uddanne faglærte i en fremtid med klimaudfordringer.