Kommunale OK-forhandlinger bliver som planlagt i 2021

I den senere tid har fagforbundene for de offentligt ansatte drøftet at foreslå arbejdsgiverne at udskyde de kommende overenskomstforhandlinger. Men det er nu besluttet, at forhandlingerne på det kommunale område gennemføres som planlagt.

Bekymring for den økonomiske ramme som følge af corona-krisen og bekymring for mulighederne for blandt andet at gennemføre stormøder med tillidsrepræsentanter og medlemmer fik for nogle uger siden fagforeninger til at diskutere muligheden for at udskyde de kommende overenskomstforhandlinger i 2021 til året efter.

Men på det kommunale område er den mulighed skrinlagt. Forhandlingsfællesskabet har nu besluttet, at forhandlingerne skal gennemføres som planlagt, og den beslutning bakker Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet, op:

- Vi har tidligere meldt ud, at hovedbestyrelsen i Uddannelsesforbundet gerne så en udsættelse, men vi har nu haft drøftelsen mellem alle organisationerne på det kommunale og regionale område. Og her er vi nået frem til den fælles holdning, at vi bør gå efter en forhandling nu, så det gør vi, siger Hanne Pontoppidan.

Det betyder, at OK21-forhandlingerne for det kommunale område som planlagt går i gang sidst på året og med deadline den 31. marts 2021, hvor den nuværende overenskomst udløber.

På det statslige område, er der endnu ikke truffet en beslutning. I næste uge skal organisationerne mødes, og drøfte hvad de vil gøre på det statslige område.