Godt der alligevel kom lidt penge til VEU-området

Børne- og undervisningsministeren har fundet 30 millioner kroner til udvikling af fjernundervisning på AMU, AVU, FVU, OBU og HF-enkeltfag. Uddannelsesforbundet glæder sig over, at der trods alt kommer nye penge til området.

Der var ikke afsat penge på finansloven for næste år, men nu har børne- og undervisningsministeren bedt Folketingets finansudvalg om 30 millioner kroner til VUC’erne og AMU-udbyderne.

- Det er selvfølgelig rigtig positivt, at ministeren har fundet penge til blandt andet AMU, AVU, FVU og ordblindeundervisningen. Det ligger i trådt med Christiansborg-politikernes signaler om at bruge Corona-krisen til styrke de lediges kompetencer. Når puljen bliver fordelt ud på uddannelsesstederne, giver det dog ikke plads til de helt store satsninger. Men lad os se det som en mindre saltvandsindsprøjtning til området, siger Uddannelsesforbundet formand, Hanne Pontoppidan.

Uddannelsesforbundet og de øvrige organisationer, som arbejder med VEU-indsatsen, har netop – efter at finanslovsaftalen for 2021 blev indgået – offentligt gjort opmærksom på, at VEU-området var med, hver gang der skulle spares. Derfor var der en forventning om, at området også skulle tilført penge som en række andre uddannelsesområder også fik ved den netop indgåede finanslov.

VEU skal prioriteres i 2021

-Jeg vil gerne kvittere for, at der nu er fundet penge til VEU-indsatsen, også selv om de er øremærket. Det væsentlige er, at voksen- og efteruddannelsesområdet nu kommer i fokus, også når der skal deles penge ud, siger Hanne Pontoppidan.

Hun fortsætter:
- Og jeg er glad for, at den indsats, som Uddannelsesforbundet og en række andre aktører har gjort, har båret frugt. Jeg satser på, at dette er starten påat VEU bliver prioriteret politisk og økonomisk i 2021, for ellers bliver det svært at udvikle indsatsen til fortsat at være et helt centralt redskab til at geare arbejdsstyrken til fremtidens arbejdsmarkedet.