Elever på EUD fortryder ikke studenterhuen

Gymnasiet har været et skridt på vejen mod valg af job eller uddannelse. Det siger unge, der har taget en studentereksamen før en EUD, i en undersøgelse fra EVA.

Er det spild af ressourcer eller ej, at mere end hver tiende student går videre på en erhvervsuddannelse efter gymnasiet?

Ikke hvis man spørger en række af de unge, som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har gjort. De har spurgt 21 studenter, der efterfølgende er gået videre på en EUD på henholdsvis de tekniske og merkantile samt pædagogiske erhvervsuddannelser, om deres oplevelser. Og generelt lyder svaret, at de ikke fortryder deres dobbelte ungdomsuddannelser.

Det kan være interessant i forhold til den reform af ungdomsuddannelsesområdet, som ser ud til at være på vej, skriver EVA.

Flere grunde til 'omvejen'

En stor del af de unge mener, at deres tid i gymnasiet har givet dem gode sociale oplevelser og en faglig ballast, som de også kan bruge i deres nuværende uddannelse. Nogle af de studenter, der har haft det svært fagligt i gymnasiet, fortæller dog, at hvis de kunne tage valget om, ville de være startet direkte på deres erhvervsuddannelse.

Undersøgelsens resultater understreger, at studenter får inspiration til at begynde på en erhvervsuddannelse, når de gør sig konkrete erfaringer med arbejdslivet – for eksempel gennem ufaglærte jobs i sabbatåret efter gymnasiet.

”Mange unge skal igennem en lidt længere proces for at blive klar til at vælge en erhvervsuddannelse, hvor de gør sig erfaringer med jobmarkedet, og bliver klogere på, hvad de selv vil, og hvad de trives i. Unge i ufaglærte jobs kan udgøre en vigtig rekrutteringsvej til erhvervsuddannelserne, hvis de vel at mærke får en positiv oplevelse af faget og branchen,” siger seniorkonsulent for ungdomsuddannelserne i EVA, Marie Seliger.

Undersøgelsen viser også, at de unge har behov for løbende og bred vejledning, både i og efter gymnasiet, forklarer hun.

Tre typer studenter på EUD

  • De afsøgendeEr grundlæggende uafklarede med, hvad de vil efter grundskolen. 
  • Sporskifterne: Havde oprindeligt planer om videregående uddannelse.
  • De frarådede: Har i grundskolen haft et ønske om at begynde en EUD, men er blevet talt fra det.