SPS (specialpædagogisk støtte) skal sikre, at elever, lærlinge og kursister på ungdoms- og arbejdsmarkedsuddannelserne (herefter elever) kan uddanne sig på lige fod med andre, selv om de har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. SPS kan blandt andet bestå af IT-hjælpemidler, studiestøttetimer, mentortimer med videre.
Og det virker. En evaluering af SPS på ungdomsuddannelserne, som EVA offentliggjorde i 2021, viser, at elever, der modtager SPS, har mindre eller samme sandsynlighed for frafald sammenlignet med elever, der ikke modtager SPS.
EVA’s analyse viser desuden, at tidlig identifikation af støttebehov og igangsættelse af SPS er et af kendetegnene ved SPS af høj kvalitet.
Flere af dem, som går ind ad døren på landets erhvervsskoler, har brug for hjælp, hvilket bl.a. ses ved, at antallet af ansøgninger om SPS på erhvervsuddannelserne er steget med 134 pct. fra 13.900 til 32.500 i perioden 2013-2022.
Antallet af tildelinger er ligeledes steget med 140 procent, hvilket underbygger et dokumenteret og stigende behov for SPS.
Derfor er det vigtigt, at der sikres et velfungerende SPS-system, så dem, der har behov for det, får den støtte, de har brug for, og at de får den rettidigt.
Med dette indspil er Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH), Danske SOSU-skoler, Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH), Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne (DEG-L) og Uddannelsesforbundet gået sammen om at beskrive udfordringerne i SPS-systemet, som vi ser det fra vores perspektiv. Desuden peger vi sammen på nogle løsninger, som vi mener nedbryder de barrierer, der forhindrer en smidig og optimal SPS-støtte til gavn for elever, lærlinge, kursister, virksomheder og skoler.