Resultater ved OK24 - privat sprog

Efter forhandlinger i juni landede Uddannelsesforbundet en aftale om fornyelse af overenskomsterne for de to private sprogcentre Sprogcenter Midt og AOF Job & Dansk. Læs om resultaterne af både forhandlinger og urafstemning herunder.

OK24 godkendt

Den 28. august kl. 8.00 lukkede urafstemningen om OK24 og 97,33 procent stemte JA.

Da der er stemt ja til resultatet, er de nye overenskomster nu godkendt og trådt i kraft. Stemmeprocenten ved afstemningen var 74,26 procent.

Herunder kan du læse mere om indholdet i den nye overenskomst, som omfatter ansatte på de to private sprogcentre:

• Sprogcenter Midt
  • AOF Job & Dansk

Overenskomst/aftaleperiode

Der er aftalt en toårig overenskomstperiode, som løber fra 1. april 2024 til 31. marts 2026.

Lønstigninger

Den samlede ramme for perioden udgør 8,40 procent og udmøntes således:

1. april 2024 – generel lønstigning

5,89 procent

1. april 2025 – generel lønstigning

1,27 procent

1. april 2025 – skøn fra reguleringsordningen

0,04 procent

1. april 2025 – andre formål*

1,00 procent

1. november 2025

0,20 procent

* Anvendes blandt andet til ændring af lønstruktur, ATP-stigning, barselsforbedring

Ændring af lønstruktur

Der er aftalt en ændring af lønstrukturen pr. 1. april 2025, så de fem statslige skalatrin ændres til fem grundlønstrin. Det faste tillæg på for nuværende 62.700 kr. pr. år lægges ind i grundlønstrinnene.

I dag er der et stedtillæg der varierer i størrelsen, alt efter hvor i landet arbejdspladsen ligger. Dette gøres der op med. Virksomheder, der hidtil har været i stedtillægsområde II, III og IV, hæves alle til IV. Da stedtillægget ikke er pensionsgivende, betyder ændringerne også, at hele lønnen fra 1. april 2025 er pensionsgivende.

Fra 1. april 2025 er de årlige løntrin i 31.3.12-niveau:

• Trin 1. 372.709 kr.
    • Trin 2. 382.185 kr.
    • Trin 3. 397.055 kr.
    • Trin 4. 407.780 kr.
    • Trin 5. 424.360 kr.

Lønningerne bliver fortsat reguleret med den statslige reguleringsprocent, så lønnen fortsat følger samme generelle lønstigninger som for statsligt ansatte.

Lokallønspuljer

Det er aftalt, at lokallønspuljerne forhøjes med forskellige beløb, afhængigt af hvad omkostningen ved ændringen af lønstrukturen har været for den enkelte virksomhed.

Ændringen af lokallønspuljerne sker pr. 1. april 2025 med følgende beløb:

For Sprogcenter Midt forhøjes lokallønspuljen med 935,34 kr. pr. årsværk i årligt grundbeløb (31.3.12-niveau).

For AOF Job & Dansk forhøjes lokallønspuljen med 2.225,03 kr. pr. årsværk i årligt grundbeløb (31.3.12-niveau).

Ulempetillæg

Ulempetillægget hæves fra 1. april 2025 med 3 kroner i grundbeløb pr. time, svarende til at ulempetillægget udgør 86 kr. pr. time i nutidskroner.

ATP-forbedring

ATP-indbetalingerne hæves med 13 kr. pr. måned.

Familiemæssigt fravær og barsel

Fra den 1. april 2024 øges lønretten til fædre og med mødre med tre uger. Dermed er far/medmor sikret løn under den øremærkede del af orloven, men er derudover også ligestillet medmødre i forældreorloven.

Ændringen sker for forældre til børn, der er født 1. april 2024 eller senere.

Forudsat at barselslovens dagpengeret udvides som forventet, får flerlingeforældre (to eller flere børn ved samme fødsel) 13 ugers ekstra lønret.

Endelig får soloforældre (børn, der kun har en forælder) ti ugers ekstra lønret, og en forælder, der mister barnets anden forælder, får ret til at indtræde i den afdøde forælders resterende lønret.

De aftalte ændringer gælder også for adoptanter.

Kompetenceudvikling

Det er aftalt, at fra 1. april 2025 eller første normperiode derefter, at der sker en ændring for ansatte med en beskæftigelsesgrad på under 50 procent, så retten og pligten til uddannelse ændres fra 37 timer pr. normperiode til at retten svarer til deres beskæftigelsesgrad.

TR-vilkår

For tillidsrepræsentanter er der aftalt en række nye tiltag:

• Fra 1. april 2024 har tillidsrepræsentanten mulighed for at mødes med nyansatte medarbejdere, og det kan ske i arbejdstiden. Mødet med den nyansatte medarbejder kan for eksempel planlægges som en del af et introduktionsprogram.
    • Fra 1. april 2024 er det aftalt, at tillidsrepræsentanten og ledelsen løbende – og normalt mindst én gang om året – skal drøfte behovet for at justere tillidsrepræsentantens sædvanlige opgaver med henblik på at sikre, at tillidsrepræsentanten har den nødvendige og tilstrækkelige tid til at varetage sit hverv.
    • Fra 1. april 2025 er det aftalt, at på virksomheder, der er placeret på flere geografisk spredte lokaliteter, eller hvor antallet af medarbejdere i en medarbejdergruppe er større end 100, er der pligt til at optage forhandling med henblik på at indgå en aftale om tillidsrepræsentantstrukturen, herunder om antallet af tillidsrepræsentanter pr. medarbejdergruppe. Forhandlingen fordrer, at én af parterne anmoder herom.

Informationsmøde afholdt

I august har vi holdt et informationsmøde, hvor vi gennemgik forligets resultater. Havde du ikke mulighed for at deltage, kan du spørge din TR eller kolleger, hvad der blev fortalt på mødet.

Krav inden forhandlingerne

Du kan herunder læse, hvilke krav der blev udvekslet med arbejdsgiverne op til forhandlingerne. Arbejdsgiverne var repræsenteret af Dansk Erhverv i forhandlingerne.

Uddannelsesforbundets kravArbejdsgivernes krav