Er du indkaldt til en tjenstlig samtale, kan det blandt andet skyldes, at din leder er utilfreds med din indsats eller adfærd, hyppigt fravær, længerevarende sygdom eller et problemfyldt samarbejde med en kollega.
Hvad vil samtalen handle om?
Inden samtalen skal du have en dagsorden, så du ved, hvad samtalen skal dreje sig om. Det giver dig mulighed for at forberede dig.
Når du er indkaldt til tjenstlig samtale, skal du forberede dig på, at din leder med stor sandsynlighed kommer til at kritisere dig. Under samtalen vil din leder beskrive de situationer, hvor han eller hun mener, at du skal ændre adfærd, eller hvor du skal udføre dit arbejde på en anden måde end hidtil.
Under samtalen er det vigtigt, at du lytter og noterer din leders kritik. Forsøg også at være så saglig, konstruktiv og rolig som muligt. Du har altid ret til at blive hørt og fremlægge din version af sagen. Du bør dog være opmærksom på, at den adfærdsændring, din leder ønsker, ikke er et diskussionsoplæg, men en instruks.
Har du behov for en pause undervejs, kan du altid bede om det. Vi anbefaler, at du har din tillidsrepræsentant (TR) eller en anden bisidder med til samtalen.