Chikane og mobning

Oplever du chikane, mobning eller krænkende adfærd på din arbejdsplads? Her får du råd og vejledning til, hvad du kan gøre.

Det kan være svært at definere præcis, hvornår man er udsat for en adfærd, som overskrider ens grænser. Men ifølge Arbejdstilsynet er krænkende handlinger en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre krænkelser fra kolleger og ledere.

Det kan have store konsekvenser for din trivsel, og oplever du krænkende handlinger, er det vigtigt, at du handler. I Uddannelsesforbundet er vi klar til at hjælpe dig.

En krænkende handling kan både være aktiv eller passiv. Det kan altså både være handlinger som for eksempel en overfusning, men det kan være mere indirekte handlinger som at ignorere dig.

Hvad er krænkende handlinger

Krænkende handlinger er ifølge arbejdsmiljøreglerne:

• Når en eller flere personer groft eller flere gange udsætter dig for adfærd, som du opfatter som nedværdigende eller sårende. Det kan være verbale overfusninger, skæld ud, hån, grove drillerier eller aggressiv opførsel.
  • Når kolleger eller ledere tilbageholder nødvendig information, bagtaler eller udelukker dig fra det sociale eller faglige fællesskab. Det kan være at ignorere dine forsøg på samtale eller ved at opføre sig fjendtligt overfor dig.
  • Al form for uønsket seksuel opmærksomhed – eksempelvis uønskede kommentarer om din krop, tøj, eller livsstil. Det kan også være uønsket fysisk kontakt eller invitationer til dates, selvom du allerede har sagt nej.

I definitionen af krænkende handlinger i arbejdet, er der udelukkende tale om handlinger mellem dig og dine kolleger eller mellem dig og ledelsen.

Krænkende handlinger fra elever og kursister betegner Arbejdstilsynet derimod som vold.

Hvornår er grænsen overtrådt?

Det kan være svært at vurdere, hvor grænsen går. Men som tommelfingerregel er det din oplevelse af hændelsen, som afgør, om den er krænkende eller ej.

I forhold til krænkelser af seksuel karakter, har BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø (BFA) lavet et inspirationshæfte med konkrete værktøjer, der kan være en hjælp til at sætte en dialog i gang, skabe klarhed og give tryghed på arbejdspladsen.

Find inspirationshæftet her

Hvad gør du, hvis du oplever krænkende handlinger?

Du er den eneste, som kan mærke, om du har fået overtrådt dine grænser. Det kan ingen andre stille sig til dommer over. Hvis du er i tvivl, eller hvis du er bange for, hvad andre tænker om dine oplevelser, kan du altid ringe til os for rådgivning. Samtalen er naturligvis fortrolig.

Ring til os på 70 70 27 22

Vi anbefaler også, at du taler med din arbejdsmiljørepræsentant (AMR) og/eller din tillidsrepræsentant (TR).

Du kan også anonymt kontakte Arbejdstilsynets hotline

Hvad kan du også gøre?

• Sig fra: Det lyder nemt, men kan være vanskeligt. I de situationer, hvor det er muligt for dig, opfordrer vi dig til at sige klart fra, hvis du oplever krænkende handlinger. Du kan også bede din TR eller AMR om hjælp til efterfølgende at tage en snak med den person, du oplever, har krænket dig.
  • Saml dokumentation: Selvom det ikke altid vil være muligt, er det en god idé at dokumentere dine oplevelser. Skriv ned, hvad du har oplevet eller følt som krænkende – og gem gerne mails, sms’er eller billeder.
  • Tal med andre: Det kan hjælpe at få andres øjne på sagen, hvis du er tryg ved det. Tal med dine kolleger og brug endelig din AMR eller TR. De kan hjælpe dig med at overskue dine handlemuligheder og støtte dig, hvis der er brug for at gå videre.
  • Inddrag din leder: Din leder er forpligtet til at hjælpe dig, hvis du føler, du har været udsat for krænkende handlinger. Det er svært at hjælpe, hvis din leder ikke har kendskab til dine oplevelser. Vi opfordrer derfor til, at du vender sagen med din leder. Tag eventuelt din AMR eller TR med til samtalen. I Uddannelsesforbundet kan vi også være bisidder for dig til sådan en samtale.

OBS: Hvis du udsættes for mobning eller chikane af din leder, anbefaler vi, at du straks tager fat i din AMR eller TR og får hjælp til at gå videre. Vi hjælper også gerne ved at være med under en samtale med din leder eller din leders leder.

Hvad er dine rettigheder?

Du må ikke blive syg af at gå på arbejde.

Din arbejdsplads har pligt til at følge op på krænkende handlinger ved at igangsætte en undersøgelse, som afdækker de faktiske omstændigheder og de involverede medarbejderes opfattelse af handlingerne.

Har du brug for mere information?

Hvis du skal bruge mere viden om, hvad krænkende handlinger er, og hvad du kan gøre ved dem, så anbefaler vi Arbejdstilsynets side om krænkende adfærd.