VUC Syd er gået konkurs

Uddannelsesforbundet kritiserer, at det kan nå så langt, at offentlige uddannelsesinstitutioner kan gå konkurs.

Efter mange års økonomiske problemer er VUC Syd erklæret konkurs. VUC Syd har haft afdelinger i Tønder, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg.

Det bør være en selvfølge, at staten griber ind, hvis en statslig finansieret institution foretager uansvarlige dispositioner. Jeg håber, politikerne vil bruge dette forløb på VUC Syd som et wakeup call for at stramme reglerne for, hvilken dispositionsfrihed de statsligt selvejende institutioner kan have.

Sådan siger formand Hanne Pontoppidan efter en gruppe af Uddannelsesforbundets medlemmer nu har mistet deres arbejdsplads som følge af konkursen.

Uafklaret hvad der sker med lærerne

Undervisningsministeren har meddelt, at uddannelsestilbuddene overtages af International Business College, som også har flere afdelinger i Sønderjylland.

Det er endnu uafklaret, hvad der skal ske med lærerne, der var ansat på VUC Syd. På nuværende tidspunkt er de sendt hjem af kurator i boet.

Uddannelsesforbundet har desværre erfaring med konkurser. Senest med konkurs hos AOF Nord i efteråret 2023. Uddannelsesforbundet hjælper selvfølgelig medlemmer i en konkurssituation med både økonomisk og juridisk støtte.